In de kajuitramen was behoorlijk krakele aanwezig. Erger was het feit dat er in het verleden behoorlijke lekkage had plaatsgevonden, waardoor de gefineerde schotten plaatselijk waren aangetast. Bij demontage bleek dat veel schroefgaten dusdanig waren uitgelubberd dat vele zelftappers geen houvast meer hadden.
Ik heb nieuw gekleurd acrylaat van 12 mm toegepast ipv de originele heldere 9mm. Bovendien heb ik, nadat ik advies had ingewonnen bij Sikaflex, de nieuwe ramen gelijmd en niet meer geschroefd. De laagdikte en de lijmoppervlakte is hierbij van het grootste belang, omdat anders de ‘rekcapaciteit’ van het sikaflexrubber niet wordt gehaald en de ramen alsnog gaan lekken. Ik heb overal minimaal 2cm brede randen en een laagdikte van 4 tot 6mm.
16dsc02585
Aan de voorkant van de douche aan sb zijde was de inwatering minder ernstig en waren slechts kleine lichte plekken in het fineer te zien. Dit is op dezelfde manier hersteld als aan bb zijde.