Rompramen

 

De 8 originele ‘Vaassen fittings’ gegoten aluminium portlights  konden allen geopend worden. Aan de buitenkant was op vrijwel alle frames corrosie onder de verf ontstaan. Verder waren de rubbers hard geworden en was het plastic van de sluitingen in een aantal gevallen gescheurd. Een van de ramen vertoonde lekkage, dat echter redelijk makkelijk verholpen kon worden. Ik heb geprobeerd om een van de portlights dusdanig te prepareren dat het opnieuw geanodiseerd kon worden, maar dat bleek te arbeidintensief te zijn, terwijl de onderdelen die vervangen dienden te worden niet meer te verkrijgen waren. Daarom zijn tijdens de refit alle ramen vervangen door Gebo exemplaren.  Van deze portlights kunnen slechts 2 van de 8 worden geopend. Omdat de radius van de hoeken groter was dan die van de originele was de vervanging allesbehalve een peulenschil.

 

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2009-2010.

One Response to Rompramen

  1. Walewijn de Vaal schreef:

    Geachte heer Haak, beste Henk,

    interessant om alle refit beschrijvingen te lezen. Wij overwegen om de rompramen in onze Trintella 38 te vervangen, dus hebben die werkzaamheden met grote interesse gelezen. Verder vroegen wij ons af, wat heb je met jouw oude ramen gedaan? Heb je die nog in bezit, zouden wij die kunnen overnemen? Het gaat ons met name om alle sluitwerk.

    Veel vaarplezier en hopelijk ben je in de gelegenheid om een reactie te sturen.

    Met vriendeliijke groet,
    Walewijn de Vaal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *