NMEA uitbreiding

De marifoon aan boord is een ICOM M505 DSC met een HM162E waterproof remote-control microfoon voor bediening vanaf de stuurstand. De eerste twee jaren hebben we gevaren zonder dat de marifoon een positie aangaf. Deze winter werd dit euvel gecorrigeerd door middel van een MR350 GPS-muis met NMEA convertor. Ik koos voor een stand-alone oplossing vanwege betrouwbaarheid in noodsituaties.

Daarnaast heb ik een Actisense NDC-4 NMEA multiplexer geïnstalleerd en o.a. de kaartplotter hierop aangesloten. Hiermee kwam de gps-positie van de kaartplotter op het NMEA-netwerk beschikbaar. Verder verhuisde de Vesper AIS display naar de stuurstand, zodat we bij een CPA alarm niet steeds onder de sprayhood hoeven duiken om de piep te resetten.



Al met al een aanzienlijke aanpassing die niet meer paste op de plek waar alle electronica samenkomt in de kaartentafel. Bovendien was het achter het schakelpaneel eerlijk gezegd ook een beetje een rommeltje geworden van antennekabels en netwerkkabels. Hiervoor heb ik een compacte unit gebouwd waar dit alles netjes samenkomt. Deze unit is bevestigd boven de radio en scharniert mee naar buiten met het linker schakelpaneel, zodat er geen losse kabels meer rondslingeren. In deze unit is de Raymarine Seatalk/NMEA convertor gebouwd en ook de MR350 die onderdeks prima werkt. De verbinding met de marifoon kon op die manier gemakkelijk worden gerealiseerd. Door middel van een extra kabeltje is de verbinding met de Actisense multiplexer gerealiseerd die op de vroegere plek van de convertor is gemonteerd.

Door middel van een software multiplexer werd het mogelijk om een aantal vituele compoorten in de PC te configureren, zodat meerdere programma’s gelijktijdig gebruik kunnen maken van de compoort waarop de NMEA data binnen komt.

Een probleempje vormt de voeding voor de Actisense. Deze unit wordt gevoed door de USB verbinding met de PC. Als de PC uit staat werkt deze unit dus niet. Actisense geeft aan dat in geval van voeding door +12V de PC zou moeten worden verbonden dmv van een RS232 verbinding ipv USB. Naar mijn idee een manco van de Actisense die gemakkelijk dmv een jumper in de Actisense had kunnen worden voorkomen. Ik heb hiervoor een aparte schakelaar toegepast (met rood bijschrift) die +12V naar de Actisense brengt op het moment dat de PC niet aanstaat.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2012.