Het uitlaatspruitstuk

Gezien de ervaringen die ik met de Orion33 had, besluit ik de uitlaat van de motor te inspecteren. Het ding is van gietijzer en dus erg zwaar terwijl de bereikbaarheid allesbehalve goed is. Zoals ik al wel vaker heb geconstateerd komt “Servicebility” helemaal niet voor of staat niet op de hoogste plek op het prioriteitenlijstje van botenbouwers. Men kiest blijkbaar liever voor het oog dan voor de techneut die zich in allerlei bochten moet wringen om z’n werk te doen. Ik verbeter de bereikbaarheid van de motor en demonteer met de nodige moeite de uitlaat en de zwanenhals. Onderhoud van dit onderdeel is niet verkeerd. De interne zinkanode is geheel verdwenen en een aantal waterdoorgangen zijn behoorlijk dichtgeslipt. Maar van blokkade is nog geen sprake.

De vlakken van de uitlaat en zwanehals zijn op de randen behoorlijk aangetast door de hete uitlaatgassen en daarom komen deze vlakken in aanmerking om iets te worden afgefreesd. Bij de Leeuwarder Motoren Revisie zien ze dit klusje wel zitten (hoewel het achteraf best lastig was) en maken de twee vlakken weer mooi. Ik constateer ook dat de zwanenhals waarschijnlijk niet origineel is en daarom niet echt goed op de uitlaat past. De twee vlakken zitten ca 3 mm tov elkaar verschoven, waardoor de aantasting is ontstaan. De gaten van de zwanenhals aanpassen is geen optie omdat ze dan te dicht tegen de rand zouden komen en de gaten van de uitlaat vol laten gieten en opnieuw boren en tappen gaat me te ver. Ik maak zelf een nieuwe pakking uit materiaal (Elring) waar binnenin metaal zit en aan beide buitenkanten een laag dat goed tegen hoge temperaturen kan. Op de vlakken zelf breng ik bovendien vloeibare pakking aan dat temperaturen kan verdragen van 1000 graden en dat zich gelukkig voelt met vocht. (Als zorgvuldigheid bij de eerste installatie was toegepast zou dit probleem niet hebben bestaan!)


Na demontage, met defecte pakking

Na demontage, met defecte pakking

Na de reiniging

Na de reiniging

De uitlaat: Na het vlakken op de freesbank

De uitlaat: Na het vlakken op de freesbank.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2012.