Toegankelijkheid van de motor

Wat ik mij in de Botnische Golf had voorgenomen na de reparatie van het brandstof opvoerpompje wordt nu werkelijkheid. Aan stuurboordzijde, ter hoogte van de saildrive, Maak ik een een gedeelte van de wand uitneembaar, zoals ook al aan bakboordzijde mogelijk was. Hiermee wordt zowel de saildrive als de achterzijde van de motor goed bereikbaar vanaf de SB zijde. Daarnaast maak ik aan de zijkant van de motor een nieuw opbergkastje voor de toegangsluikjes. Dit kastje is in z’n geheel uitneembaar zodat de motor, ook aan stuurboordzijde, goed toegankelijk wordt voor service werkzaamheden. Het kastje moet wel worden losgeschroefd en het is geen deurtje zoals aan bakboordzijde, maar omdat het slechts af en toe zal moeten worden gebruikt lijkt me dat ook niet nodig.

 
 

Het opbergkastje voor de toegangsluiken

Het opbergkastje voor de toegangsluiken

 
 

De trap die de voorzijde van de motor afsluit, is bevestigd met een zestal enorm grote houtschroeven. Het is nogal een karwei om deze trap te verwijderen, zeker in penibele situaties. Daarom stond de trap in 2011 al los. Hoewel de trap weinig verschoof, was dit toch een onwenselijke situatie. Deze winter heb ik de trap kaal gehaald en voorzien van een 8-tal lagen tweecomponentenlak. Bovendien zijn aan beide zijden rvs bakskistsluitingen gemonteerd zodat de trap niet meer kan verschuiven maar toch gemakkelijk kan worden verwijderd om aan de voorzijde bij de motor te komen. Safety first!

 
 

De trap, opnieuw in de 2k lak

De trap, opnieuw in de 2k lak

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2012.