Overzicht

 

Begin September stond de Horizon Quest al aan de kant. De bedoeling was om de motor en de saildrive aan een inspectiebeurt te onderwerpen want we hadden toch wel een rijtje onvolkomenheden en een aantal noodzakelijke veranderingen:

Wat er defect was:

  1. een waterpomp voor het interne koelwater met heel veel speling
  2. een dynamo met kapotte regelaar
  3. de aandrijving die veel lawaai produceert
  4. Een kachel met onvoldoende capaciteit
  5. De monitor windvaanstuurinrichting met te veel speling op de tandwieloverbrenging
  6. Noodzakelijke reparatie van het polyester omhulsel van de kiel als gevolg van het kontakt met de harde grond (rots) bij Vaxholm
  7. De opnemer van de watertank inhoud

Wat er verbeterd moet worden:

  1. De DSC marifoon die nog geen GPS positie aangeeft, omdat de NMEA koppeling nog ontbreekt
  2. De onmogelijkheid om het Stentec en het Raymarine navigatieprogramma gelijktijdig te laten functioneren.
  3. De toegankelijkheid van de motor aan stuurboodzijde verbeteren
  4. De lazy bag laten aanpassen voor de Trintella

Onderhoud en reparaties

  1. Geringe lekkage van een huidafsluiter in geopende toestand langs de as van de bedieningshandel
  2. Een lekkend vluchtluik, die tijdelijk met supertape gedicht is
  3. Het groene stuurboordslicht dat op de Noordzee, compleet met gelaste bevestiging, van de preekstoel was verdwenen
  4. Lichte lekkage bij afdichting van het mangat van de watertank

Als gevolg van de heupoperatie van Hilda en de complicaties daarna is er minder aandacht voor de boot tijdens de eerste maanden van de herfst/winter periode. De laatste maanden is het hard werken, maar donderdag 3 mei hangt de HQ toch in de bootlift om het laatste deel van de kielreparatie te kunnen uit voeren. Op vrijdag 4 mei 2012 zakt de boot in het water en kunnen we alle functies gaan testen. De motor start onmiddellijk en we laten hem een uurtje of twee draaien. Het lijkt alsof er meer koelwater uit de uitlaat komt dan vorig jaar, zeker als de motor wat meer toeren draait

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2012.