Waterpomp

De lagers van de waterpomp maken lawaai en hebben behoorlijke speling. Na demontage blijkt dat dit een gevolg is van water en dus moeten worden vervangen. Dit is niet zo’n grote klus, maar…. het aluminium vlak, waarop met een keramisch schijfje ( item 8 op de tekening) de afdichting tussen het waterkanaal en de lagers wordt gerealiseerd, blijkt nogal aangetast in de loop van de jaren. Het lijkt me goed om een heel klein laagje van het vlak af te laten frezen om zo weer een glad oppervlakte te krijgen.

Een constructiebedrijf denkt dat daarvoor eerst een laagje aluminium opgelast moet worden en dat ze het vlak na frezen ook nog moeten leppen. Mijn suggestie om een apart busje in het pomphuis te plaatsen ziet men niet zitten. Het geheel aan werkzaamheden kost zoveel dat een nieuwe pomp qua prijs al het overwegen waard wordt.

Via een oude zakelijke kennis kom ik bij LMR (Leeuwarder Motoren Revisie) terecht waar de pomp heel professioneel wordt gerepareerd voor een bedrag waarover ik meer dan tevreden ben. Het frezen van het vlak geeft geen goed resultaat en men plaatst, jawel, een apart busje van een speciale aluminiumlegering.

 Waterpomp: exploded view

Waterpomp: exploded view

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2012.