Blanke lak

Mijn uitgangspunt is dat hout mooier is wanneer het gelakt is. Wel moet er veel aandacht aan worden besteed om het lakwerk mooi te houden. Verder vind ik dat ook alle hout wat onder beslag is gemonteerd, voorzien moet zijn van lak. Het dek zelf moet beslist blank blijven vanwege de antislip eigenschappen.


De houten handrails
Teakhout wordt nogal eens toegepast vanwege het geringe onderhoud. Soms is zoiets niet mooi en dat vond ik ook van de handrail op de kajuit. Vandaar dat ik deze rails heb geschuurd en behandeld met 2-componentenlak . (Er moeten toch wat klussen blijven in de winterperiode)

 De gelakte handrails

De gelakte handrails

De kuipranden: Naast de handrails waren ook de teakhouten kuipranden hoognodig toe aan een verse laag lak. In 2009 waren deze randen met 1-componentlak behandeld. De schoten en zoutwater hadden in de afgelopen 3 jaar toch wat gebruikssporen veroorzaakt. Om een hogere slijtvastheid te bereiken heb ik de randen deze winter van 2-componentenlak voorzien. Wel moest het hout daarvoor helemaal kaal.

 De kuipranden

De kuipranden


 Tijdens het lakken

Tijdens het lakken

Het voorste vluchtluik: Schoten, nat van zout zeewater, werken als schuurpapier. Het luikhoofd van het voorste vluchtluik vertoonde al behoorlijke achteruitgang na drie jaar. Ik heb het hout kaal geschuurd en voorzien van een aantal lagen twee-componentenlak. Ik hoop nu dat deze lak sterker is en het langer uithoudt.


 

 De houten lijst onder de traveller

De houten lijst onder de traveller

De traveller: Omdat de traveller kuren vertoonde moest het ding worden gedemonteerd. Dat gaf me de gelegenheid om het onderliggende teakhout te voorzien van twee-componentenlak.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013.