Reparaties en aanpassingen

De Traveller: Tijdens de reis in 2012 zijn we een aantal keren geconfronteerd met een probleem dat de traveller bijna niet meer te verstellen was. De BB reguleerlijn was dan nog nauwelijks door te halen.  Als ik later wilde inspecteren hoe en waar de lijn vast kon lopen was het probleem niet meer aanwezig. Het schijfje in de traveller waar de lijn over liep kon niet worden verwijderd omdat het asje was vastgecorrodeerd.

Deze winter is de traveller met rail en al verwijderd om de asjes van de schijven weer gangbaar te maken. Helaas is dit niet gelukt, de corrosie was te intens. Wel is duidelijk geworden dat de middenas waaraan het voetblok bevestigd was in de traveller kon verschuiven, omdat de blokkering hiervan defect was geraakt. Dit asje drukte  het reguleerlijntje vast tegen de schijf.  Een nieuwe splitpen was een oplossing voor het probleem.

De schroef: Aan het begin van de reis in 2012 heb ik de vaste schroef op de saildrive gemonteerd in plaats van de 3-blads Maxprop.  Mijn motto is namelijk ‘Eenvoud is kenmerk van het ware’. De vaste schroef was echter minder effectief dan de maxprop en we moesten ca 200 toeren meer draaien om dezelfde snelheid te halen, terwijl het brandstofverbruik uiteraard hoger was. Bovendien gaat achteruitvaren met de vaste schroef beduidend slechter. Maxprop Dit jaar mag de maxprop weer zijn best doen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.