Centraal bedieningspaneel

Het originele idee in de Trintella was een centraal paneel bij de kaartentafel waarop de meeste apparatuur en verlichting werd in en uitgeschakeld. Tijdens de refit van 2009 heb ik dit uitgangspunt niet veranderd.

De nieuwe indeling van het bedieningspaneel

De nieuwe indeling van het bedieningspaneel

Voortschrijdend inzicht heeft geleerd dat deze benadering niet altijd de beste is. Als voorbeeld kan ik het in en uitschakelen van de navigatieapparatuur noemen. In veel gevallen staan we al in de kuip als we bedenken dat de apparatuur nog niet aan staat en dan is het lastig als je daarvoor weer naar binnen moet. In dit geval paste ik een handig elektronisch schakelingetje toe waarop drukknoppen kunnen worden aangesloten om de apparatuur op meerdere plekken te kunnen in en uitschakelen.

 
 

Achteraanzicht van een deel van het rechter paneel

Achteraanzicht van een deel van het rechter paneel

Over het algemeen draaien deze overwegingen uit op heel veel werk voor mij, dus ook nu weer. De oude panelen zijn verwijderd, nieuwe panelen gefabriceerd en een hoeveelheid bedrading verlegd en of vervangen. Ook heb ik de shunts verwijderd die bestemd waren voor de draaispoelmeters die bij aankoop in de boot zaten. Het is me niet gelukt om deze shunts toe te passen om hiermee de afgenomen stroom op een digitaal paneeltje te displayen. De hiervoor in de plaats geïnstalleerde Victron accu conditiemeter vertelt me wat ik weten wil en zelfs veel meer dan dat.

In de watersport aangeboden bedieningspanelen hebben, zonder uitzondering, de eigenschap dat er te weinig of te veel aan toeters en bellen op zit en nemen daarnaast veelal te veel ruimte in beslag. Een en ander betekent dat ik dus zelf iets moet gaan fabriceren. Gelukkig heb ik daar in de loop jaren enige ervaring in gekregen en ik kies ervoor om modules te maken, zodat wijzigingen, die ongetwijfeld weer gaan komen, iets gemakkelijker kunnen worden doorgevoerd.

Remote bediening van de Lader/invertor

Remote bediening van de Lader/invertor

Een andere overweging was de bediening van de Victron acculader/convertor. Het in- en uitschakelen van een van beide functies moest steeds op het apparaat zelf worden gedaan dat ergens onder de kuip gemonteerd zat. Ook alle voortgangsinformatie dat dmv leds op het apparaat werd afgebeeld was op deze manier eigenlijk niet toegankelijk.Door gebruik te maken van de afstandsbediening kan dit apparaat nu vanaf het paneel worden bediend en gemonitord.

Bediening van de Webasto verwarming

Bediening van de Webasto verwarming


De bediening van de nieuwe Webasto verwarming had ik tijdelijk weggestouwd volgens het principe: ‘als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan’. De aanpassing van het bedieningspaneel was echter het juiste moment om daar verandering in te gaan brengen. Op het nieuwe paneel rechtsonder heb ik voor de Webasto een plek gerealiseerd en ook de bediening vereenvoudigd door met een drukknop alle afzonderlijke onderdelen van de verwarming in en uit te schakelen.

 
 

De variëteit in kabeltjes van de verschillende apparaten maakt het lastig om het netjes te houden

De variëteit in kabeltjes van de verschillende apparaten maakt het lastig om het netjes te houden

De apparatuur van verschillende leveranciers wordt aangeleverd met een diversiteit aan kabeltypen. Ook de aangeleverde stekers met (hoe kunnen we besparen) 15 cm draadeindjes maakt het niet gemakkelijk om er echt iets moois van te maken. Uiteindelijk ben ik met het resultaat wel tevreden. Uiteraard wordt alles zo goed mogelijk gedocumenteerd in het steeds dikker wordende ‘bedradings-, aansluitingen- en uitlegmanual’
 

Een ander gedeelte van de achterzijde van het bedieningspaneel

De rijgklemmen

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2015-2017.