De Lofrans Royal ankerlier

Na de winterperiode, de boot staat nog op de wal, wil ik ankerketting en anker weer aan boord hijsen. Ik moet de ketting op handkracht omhoog trekken want de ankerlier gaat ongelofelijk zwaar. Alleen even uit elkaar nemen blijkt onvoldoende en de lier wordt van de boot verwijderd. Hierna ben ik vele uren bezig met WD40 om de lier uit elkaar te krijgen. Het beroemde ‘vlammetje’ helpt ook al niet en al te veel hitte zou de plastic bus (491) kunnen smelten. Pas na een nacht gedeeltelijk in de peut ondergedompeld en opnieuw met gebruik van 4 wiggen tussen het huis en emergencywheel (part 506) geeft dit onderdeel zich gewonnen.

Een exploded view van de lier

Een exploded view van de lier

Het probleem wordt veroorzaakt door corrosie (de lier is geheel van aluminium) als gevolg van zeewater tussen de as van tandwiel (499) en de plastic bus (491). De as is hierdoor dikker geworden en wil daarom nog nauwelijks ronddraaien. Deze corrosie is ook de oorzaak dat het emergencywheel zo slecht van de as van tandwiel (499) te verwijderen was. Nadat alles netjes schoon is gemaakt, licht geschuurd met korrel 280 en alle delen zijn ingevet werkt alles weer als nieuw. Voor alle zekerheid is de  verbinding tussen emergencywheel en tandwielas  en alle RVS bouten ingesmeerd met zinkchromaat primer om galvanische corrosie tegen te gaan.
Deze ervaring is in ieder geval een aansporing om jaarlijks de lier uit elkaar te halen en hieraan onderhoud te plegen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2018.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.