De scharnierkoppen aan de uiteinden van de draglink (de stang tussen de twee levers aan roerkoning en stuurstand) beginnen speling te vertonen. Hoewel de speling maar weinig is, minder dan een paar tienden van een millimeter, ts het goed voelbaar aan het grote stuurwiel. Na het verwijderen van de stang blijken de scharnierkoppen een Engelse maatvoering te hebben. Speurtochten op internet leveren wel scharnierkoppen op, maar alleen met metrische maatvoering. Bovendien wil het bedrijf, waarmee ik contact opneem, niet aan particulieren leveren. Mijn onvolprezen winterwerf is mij behulpzaam en bestelt de betreffende onderdelen. Op de hobbyclub zaag ik het draadgedeelte aan beide zijden af en met behulp van een daar aanwezige beheerder lassen we stukken M16 draadeind aan weerskanten van de stang. Hierna kan ik de nieuwe scharnierkoppen weer bevestigen en is de speling weer verdwenen.
De reizen
- Verslagen Trintella
- 2022 It giet oan!
- 2021 – IJsselmeer
- 2020 – Coronajaar
- 2019 – Noorwegen
- Naar Noorwegen
- Hordaland Nrdwaarts
- Sogn og Fjordane Nrd
- Møre og Romsdal Nrd
- Trøndelag Nrdwaarts
- Nordland Nrdwaarts
- De Lofoten
- De Vesteralen
- Vestfjord Zuidwaarts
- Nordland Zuidwaarts
- Trøndelag Zuidwaarts
- Møre og Romsdal Zuid
- Sogn og Fjordane Zuid
- Hordaland Zuidwaarts
- Rogaland zuidwaarts
- Zuid-Noorwegen
- Zweedse Westkust
- Denemarken-NL
- Naar Noorwegen
- 2018 – Botnische Golf
- 2017 – Westwaarts
- 2016 – Renovaties
- 2015 – Uk-No-Zw-Dk
- 2014 – De Baltic
- 2013 – Het zit tegen
- 2012 – Noordkaap II
- 2011 – Zweden
- 2010 – Noorwegen
- 2022 It giet oan!
- Verslagen Orion33
- Verslagen Waarschip
- Verslagen Trintella
De boten
Refit en Onderhoud