De boegschroef accu’s, 2 stuks Vetus AGM 100Ah CCA535 amps parallel, al sinds 2010 in gebruik, hebben me in 2021 al laten weten dat ze het welletjes vonden. Tijdens gebruik doofde regelmatig het ‘on’ ledje op de joystick. Door met twee vingers de ‘on’ knopjes ingedrukt te houden en met de andere hand de joystick te bedienen bleef de boegschroef werken. Daarnaast had ik de indruk dat de effectiviteit van de schroef minder was dan voorheen.
Deze winter heb ik het universeel metertje maar eens gehanteerd en de indicatie daarop was bepaald niet om blij van te worden. Tijdens werking las ik een spanning lager dan 7 volt op de meter, gemeten aan de motor aansluitingen. Metingen van spanningsverlies over de 120mm2 kabels en de schakelaar toonde aan dat het toch echt de accu’s waren. Hoewel vervanging voor de schatkist altijd slecht uitkomt is een gebruiksduur van 12 jaar toch een goed resultaat.
De documentatie van de boegschroef vermeldt dat de boegschroefmotor 680 ampère trekt tijdens gebruik. Dus werd het weer even goed oriënteren en zoeken naar vervangende accu’s tegen een gunstige prijs. Opmerkingen zoals ‘ik gebruik altijd een gewone auto startaccu, en die gebruik ik al x jaar‘ heb ook wel ter harte genomen, maar het blijft een vergelijk van appels en peren. Een startmotor van een auto is iets anders dan een 95 kgf boegschroefmotor. Een juiste CCA vind ik toch uiterst belangrijk.
Door meerdere deskundige bedrijven werd ik geadviseerd om Optima Spiral cell Redtops aan te schaffen. Hoewel de accu’s ‘slechts’ 50Ah per stuk zijn hebben ze een CCA 815 van amps en dit kan essentieel zijn bij minder goede (lees koude) omstandigheden. Als je daarnaast ook nog eens een op AGM gebaseerde accu krijgt geeft dat wel helemaal de doorslag. Omdat ik zoveel ‘broodje aap’ verhalen ingefluisterd krijg heb ik me toch maar eens verdiept in de theorie en als resultaat gekozen voor de Redtops.
Specificaties van de accu.
Vaak denkt men ten onrechte dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu. Dit is niet waar. Zo kan een 10Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 50Ah(20h) accu. Dit is onder meer afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.
In geval bij gebruik als boegschroef accu is de CCA waarde veel belangrijker dan het aantal Ah’s. CCA staat voor Cold Cranking Amps. Dit is het ampèrage dat een accu 30 seconden levert bij nul graden Fahrenheit (= -18 graden Celsius). Ergo, bij de genoemde afname in amperes blijft de belaste voltage boven de 9,6 Volt tijdens de genoemde condities
Deze CCA waarde is van belang om na te gaan of een gekozen accu sterk genoeg is als boegschroef accu 680 ampere afneemt. Wat in aanmerking moet worden genomen is de temperatuur: de prestatie van een accu gaat drastisch naar beneden bij lagere temperaturen en daar is bij de opgegeven CCA rekening mee gehouden. In ons geval zou 1 Redtop voldoende moeten zijn voor de HQ, maar met twee van deze accu’s parallel zijn er geen twijfels meer.
Een opsteker tijdens het selectie proces was de ontdekking dat oude accu’s geld waard zijn. Waar, ondanks de verwijderingsbijdrage, bij de gemeentelijke stort soms betaald moet worden voor het afgeven van een oude accu, beurde ik €0,50 per kg accu! Toch 50kg voor beide oude accu’s