De radar / C80 classic combinatie

In de dichte mist, al varend tijdens de laatste reis in 2021 van Vlieland naar Dokkumer Nieuwe Zijlen, hield de radar er van het ene op het andere moment plotseling mee op. Latere onderzoekingen leerden mij dat de antenne niet meer ronddraaide, een manco in de aansturing van de motor. Een nieuwe print bleek nogal kostbaar en een vervangend 2e hands exemplaar bleek niet te werken.

Vernieuwen!

Compact Flash Cards Soon To Be Discontinued 
Posted: February 26, 2019
Soon most Navionics charts programmed on compact flash (CF) cards will no longer be sold on navionics.com.

‘Soon’  in het bovenstaande bericht werd erg concreet, toen bleek dat begin 2021 het aanschaffen van een  CF Navionics update kaartje voor de C80 plotter erg problematisch was.  Een extra reden om te besluiten om de plotter/radar combinatie te gaan vervangen door een Axiom 9″ kaartplotter met  een Quantum Doppler 2  radardome.

 

Combinatie-Axiom-Quantum480.png

De Axiom – Quantum combinatie, maar wel met vaste kabel

 

AXIOM9-Pro480.png

De Axiom 9 in de ‘Pro’ uitvoering

Nieuwe apparatuur biedt nieuwe mogelijkheden maar vraagt ook om aanpassingen. Ons bestaande Nmea0183 netwerk is niet geschikt voor deze apparatuur en er moet een Nmea2000 netwerk worden gerealiseerd. Omdat veel van de bestaande apparatuur nog steeds op  Nmea0183 is gebaseerd moet dit netwerk ook blijven bestaan. Heroverweging is wel van belang.  Door ook een ST1 (Nmea0183)−−> STng (Nmea2000) converter te integreren in het nieuwe 2000 netwerk kunnen we afscheid nemen  van bestaande apparatuur:

  • de oude Seatalk1 naar Nmea0183 converter,
  • de Actisense NDC4 multiplexer
  • de Boatcontroller van PC-Nautic
  • de actieve turbo Wifi haven antenne.

We verliezen hiermee wel de mogelijkheid om ‘haven wifi’ te delen op alle aan boord aanwezige apparaten, maar eigenlijk maakten we al lang gebruik van de ‘personal hotspot’ op één van de mobieltjes.

Om de radar te kunnen gebruiken zoals bedoeld, hebben we een Fast heading sensor nodig, onder andere om gebruik te kunnen maken van Marpa.  De EV-1 (E70096) sensor,  een deel  van een Raymarine stuurautomaat, geeft dat signaal. Onze stuurautomaat is al wat ouder er werkt met een fluxgate kompassensor, en is dus niet geschikt. We zijn nog niet toe aan een additionele uitgave voor een vervangend EV200 stuurautomaat pakket. Onze bestaande stuurautomaat werkt prima en bovendien hebben we hiervoor zelfs afstandsbediening en een reserve stuurcomputer aan boord.
We kiezen voor een ‘vreemde eend in de bijt’, een sensor van B&G, de ZG100. Deze sensor kost een derde van de Raymarine EV-1 en doet wat de radar/plotter installatie nodig heeft.

Zoals al gezegd, minder aantrekkelijk zijn de wijzigingen in de bekabeling. Hoewel de radardome dmv wifi kan communiceren met de Axiom, vinden we een vaste kabelverbinding toch beter. De bestaande enkelvoudige kabel tussen plotter en radardome moet worden vervangen door twee kabels, resp. voor de 12V voedingsspanning en de andere voor het signaal.
Voor ST1 −−> STng converter moet ergens een fysieke verbinding worden gerealiseerd, terwijl de AIS transponder dmv een Nmea0183- 38400Bd signaal met de plotter moet worden verbonden. De AIS transponder bleek echter met pensioen te willen en dat bleek achteraf niet nodig, dat lees je in een ander verhaal. Kortom laten we het maar een uitdaging noemen.

Aantrekkelijke extra’s

De Axiom heeft standaard wifi en daarmee ontstaat de mogelijkheid om dmv  gratis apps, de RayView en RayControl de bediening en het beeld van de Axiom naar een tablet te halen. Als we bij slecht weer onder de buiskap zaten moest er toch regelmatig een blik worden geworpen op de plotter en dat gaat met de nieuwe apparatuur gemakkelijker.

Homepage van de nieuwe Axiom9-pro

Eén van de ‘dashboard’ schermen van de Axiom

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2022.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.