De vloerdelen: Een zeiljacht dient regelmatig ’s winters wat vertroeteld te worden. Dit geldt ook voor de Horizon Quest. Daarom heb ik deze winter alle vloerdelen voorzien van twee verse lagen 2 komponenten lak. Echt nodig was het niet, maar ik ben van mening dat te vroeg lakken geen problemen oplevert, terwijl te laat lakken kleurverschillen oplevert, of een ongelofelijke hoeveelheid werk om alles kaal te halen. Het risico om door de fineerlaag te schuren maar even niet in aanmerking genomen.
De handrelingen: Evenals de vloerdelen zijn twee lagen 2K lak een behoud voor de handrelingen op het kajuitdak. In de winter is het een ‘klusje van niks’ als je ervoor staat. Mooi strak en en stofvrij is een ander verhaal. Waarom één van de relingen in het zonlicht toch zo geel is verkleurd en de andere drie zoveel minder is voor mij een raadsel. Het is mij een doorn in het oog, maar veranderen kan ik het niet tenzij ik alle 4 relingen ga vernieuwen. Teakhout is echter tegenwoordig geen sinecure meer. Enfin, RVS kan altijd nog.
De toegangsluikjes: Ook de in 2009 vernieuwde toegangsluikjes krijgen een lakbeurt, terwijl de opgeknapte originele luikjes deze winter de ingang gesloten houden. Er waren me een paar plekjes opgevallen waarvoor verzorging nodig was en wel speciaal het Louvre luchtroostertje.
De trap: in 2012 had ik de trap naar de kajuit voorzien een aantal lagen 2-component lak en van antislip strips. Als antislip waren de strips oke, maar van het vuil en de viezigheid in de ‘schuurpapier’ structuur, dat heel moeilijk te verwijderen was, waren we niet erg gecharmeerd. Ook in 2022 ziet de trap ziet er nog als nieuw uit, maar de loop van de tijd zijn op de rand van de traptreden jammer genoeg wat beschadigingen ontstaan als gevolg van verkeerd schoeisel. Ik had verwacht dat het afronden met een bovenfrees de meeste beschadigingen weg zou nemen, maar daarvoor waren de beschadigingen te diep en zou ik van de drup in de regen komen.
Dan maar een andere truc toegepast: de beschadigingen opvullen met helder epoxy. Ook dat viel wat tegen, het geeft wel weer een strakke oppervlakte, maar helaas ook behoorlijke kleurverschillen vanwege het verse hout in de beschadiging. Ik hoop dat in de loop van de tijd het kleurverschil wat minder zal worden, maar het is niet anders.
De trap is vervolgens geschuurd en voorzien van twee extra lagen 2 component blanke lak. Om van het ‘schuurpapier’ af te komen zijn andere antislip strips toegepast. De trap kan er weer tegen