Zeerailing

Het verschil

Al een tijd vond ik dat de zeerailing vervangen moest worden. Niet direct omdat het ernstige slijtage verschijnselen toonde, maar meer omdat het er niet meer uitzag. Pogingen om in 2021 het te verbeteren waren niet bijzonder succesvol geweest. Het besluit was gevallen, nieuwe zeerailing, maar dan niet meer met pvc omwonden, maar kale rvs draden.

Daarom  heb ik dit jaar de zeerailing verwijderd en ben gaan informeren naar een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Simpele zaken dat je eerder zo maar even regelde blijken lastig te zijn. In eerste instantie de hoge prijs voor vervangende zeerailing draden, behoorlijk schrikken!  Een bedrijf waar ik in 2015 nog goed zaken mee had gedaan voor de vervanging van de verstaging bleek dit jaar de hoofdprijs te vragen, en bovendien een lange wachttijd.
Een ander bedrijf leverde alleen 1×19 RVS draad, weinig flexibel dus. Over mijn vraag of het ook 7×7 kon zijn zou ik worden terug gebeld. Nee dus, ik wacht nog steeds.
Weer een ander bedrijf met een betere prijsstelling kon geen M8 draadterminals aan 5mm draad walsen, M10 gaat niet door de scepters en ik wil minstens 5 mm als bovendraad. Maar waarom niet? Andere bedrijven hebben geen moeite om M8 aan 5mm draad te walsen.
Een suggestie om Dyneema te gaan toepassen geeft weer problemen met de pelikaanhaken aan de achterpreekstoel en bovendien kan zo’n draad kan niet gemakkelijk worden verwijderd uit de scepters door de eindafwerking.

Per ongeluk ontdek ik een uitstekend schoonmaakmiddel en na een aantal uren stug doorwerken heb ik zeerailing draden die de toets der kritiek goed kunnen doorstaan.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2022.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.