De Saildrive


 2023

Dit jaar werd het tijd om de rubber afdichting van de saildrive eens grondig te inspecteren, niet alleen gemonteerd maar ook op de werkbank. Bij het verwijderen van de saildrive bleek dat de vertanding van de ingaande splineas en de inwendige vertanding van het koppelstuk tussen motor en saildrive behoorlijk ingesleten waren. Het koppelstuk was blauw verkleurd en was dus behoorlijk heet geweest.
 

Saildrive InputSplineSaildrive InputSplineMetCMspline

 


In eerste instantie was het me onduidelijk hoe een dergelijke slijtage kon zijn ontstaan, maar toen herinnerde ik me dat we ooit waren geconfronteerd met een los getrilde saildrive. Had de monteur de bouten onvoldoende aangezet nadat de nieuwe motor in 2015 in Peterhead was uitgebouwd vanwege een ‘vergeten’ oliestop door de motorfabrikant?   We zullen het niet weten, maar actie was noodzakelijk.

Vernieuwing van de (Volvo Penta) spline as en het koppelstuk waren geen optie gezien de kosten en beschikbaarheid van de spline as.  Mijn eigen ideeën werden door deskundigen al snel als ongeschikt gekwalificeerd en hun voorstellen klonken goed, maar financieel niet erg aantrekkelijk. Uiteindelijk kwam ik bij een machinefabriek terecht die regelmatig werk verrichtte voor de autocross. Zij waren heel snel met de oplossing: een pen door beide delen en vastlassen. Dezelfde oplossing dan wat ikzelf had bedacht.

IMG 20221115 100618Om de spline as te kunnen demonteren moest de keerkoppeling gedeeltelijk uit elkaar. Daar ontdekte ik een andere onvolkomenheid: een zwaar beschadigde afstandsring in het bovenste lager. De oorzaak hiervan kan ik op geen enkele manier verklaren. In ieder geval heb ik het lager vervangen en het geheel opnieuw geshimd.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2023.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.