Egersund – Skagen

Zaterdag 31 juli 2010 Egersund – Flekkefjord

Het is me het weertje wel deze dag!  (klik!)

Het kan niet altijd mooi weer zijn. De reis van Egersund naar Flekkefjord kenmert zich door veel regen en weinig wind. Het is een erg grauwe dag op zee. maar in de Hidra fjord hebben we het gevoel alsof we door de wolken varen.

We proberen aan te leggen in Torsoyene, een natuurlijk haventje, 2 mijl van Flekkefjord. Twee jachten die er al liggen en diverse rotsen die boven het water uitsteken doen ons besluiten toch naar Flekkefjord zelf door te varen


Zondag 1 augustus 2010 Flekkefjord – Ankerplaats Mandal

Tijdens de tocht van Flekkefjord naar Mandal kunnen we pas de zeilen trekken als we Lista gerond hebben. Het waait niet meer dan 7 knopen en later op de dag starten we de motor weer. Bij Mandal ankeren we op dezelfde plek als tijdens de heenreis. Met de bijboot verken ik ‘het achterland’ als ik op de kaart zie dat er nog een heel mooi ankergebied om de hoek moet liggen. Er komt weinig van terecht want de buitenboordmotor houdt ermee op en terugroeien is de enige optie.

Maandag 2 augustus 2010 Ankerplaats Mandal – Grimstad

Vanuit Mandal varen we in Noord Oostelijke richting en hebben nog geen plan waar we gaan overnachten. Het eerste deel voert ons langs de kust tussen veel eilandjes door en de kaartplotter is daarbij een onmisbare hulp. Bijzonder is het plaatsje Ny Hellesund, dat op de eilandjes Monsöy en Hellesöy ligt. Ik zou beslist niet door het dorpje zijn gevaren, als op de kaart niet ‘recommended track’ was vermeld. Voorbij Kristiansand varen we weer door de Ulvöysund, de smalle en bochtige sund tussen Indre-Ulvöy en Ytre-Ulvöy.

De blindleia

De Blindleia

De Blindleia

Met de Orion zijn we eens door de Blindleia tussen Kristiansand en Lillesand gevaren. Impulsief besluiten we om dat nog eens beleven en daarom volgen we de aangegeven lijntjes op de kaart. Al eerder hebben we ervaren dat er veel kan, maar hier hebben we het gevoel dat we af en toe door steegjes varen. Het vaarwater is soms zo nauw dat we met echte bootfiles te maken hebben. Met enige `buikpijn´ manoevreren de HQ door enge gaatjes waar rotswanden of boven water uitstekende rotsen soms wel erg dichtbij zijn. Maar mooi ……….

Door het impulsieve besluit om de Blindleia te varen is de reisvoorbereiding achterwege gebleven en al tamelijk dicht bij Lillesand komen we een brug tegen met een doorvaarthoogte van 18 meter. Door het kleine schermpje van de kaartplotter is het overzicht beperkt en hadden we deze versperring niet zien aankomen. Er zit niets anders op dan omkeren, een eind terugvaren en via een doorsteek het Skagerrak op te zoeken. We varen Lillestad voorbij en overnachten in Grimstad.

Dinsdag 3 augustus 2010 Skagerrak: Grimstad – Skagen

De gang zit er lekker in

De gang zit er lekker in

De oversteek van Grimstad naar Skagen begint met een zwakke wind van 8 knopen, maar trekt later aan. In de loop van de middag stabiliseert de wind zich op 21 tot 24 knopen uit het westen. Het is een geweldige overtocht en we genieten met volle teugen van het zeilen. Om de de punt bij Skagen te ronden hebben een waypoint tamelijk dicht bij land gelegd. We vertrouwen we de diepte echter niet omdat de kleur van het water plots veel lichter is  en  verleggen we de koers meer naar het oosten. Daarom ronden we de punt op zeker twee mijl  afstand.  Eigenlijk best vervelend omdat we hierna nog een kleine 5 mijl  terug moeten varen, maar nu pal tegen de wind in, maar uiteindelijk sluiten we de reis af in een rustige jachthaven.

 
Dit artikel is gepubliceerd in categorie Bergen - Franeker.