Skagen – Samsö

Woensdag 4 – zaterdag 7 augustus 2010 Skagen – Frederikshaven – Hals – Grenaa

Vanuit Skagen varen we met tussenstops in Frederikshaven en Hals naar Grenaa. Van echt zeilen is geen sprake en de motor moet stevig meehelpen. De enige dag dat het wel waait blijven we in Frederikshaven omdat we er weer pal in op moeten. Op het Stensnäs Flak ten westen van Laeso letten we even niet op en lopen aan de grond omdat we een boei over het hoofd zien. Gelukkig is het een zandbodem en we zitten niet echt vast. De Danske Redningsselskapet hebben we dan ook niet nodig, even de motor bij en het diepere water is snel weer gevonden.

In Hals zien we aan het einde van de middag dat een zevental jachten gaat ankeren voor de kust net buiten de ingang van de Limfjord in de Vejdyb. Wij liggen dan al in de jachthaven en de havenmeester is heel actief wat innen betreft. De jachthaven van Grenaa is groot, luxe en ongezellig. De havenmeester is ook hier door een ´parkeerautomaat´ vervangen. De haven onderscheidt zich dus niet echt en krijgt van ons geen erg hoog cijfer..

Grenaa

Grenaa

 

Zondag 8 aug tot dinsdag 11 aug 2010  Grenaa – Ankerplaats Knebelvig

Vanuit Grenaa gaan we naar Knebelvig, een baaitje iets ten noorden van Arhus. De wind is zwak tot zeer zwak en is weinig stabiel van richting. We zeilen het grootste gedeelte wel, maar kunnen geen strakke koers volgen. Het laatste stuk moeten we nog kruisen ook.

Ankeren in Knebelvig

Ankeren in Knebelvig

Hoewel het weerbericht redelijk harde wind meldt, gaan we toch niet in een jachthaven maar naar een soort meertje. Op de kaart staan ankerboeien aangegeven en die blijken er te zijn ook. We maken vast op een diepte van 3,5 meter achter een lage wal, die redelijk bescherming biedt zolang de wind uit westelijke richtingen waait. De tijd dat we er liggen waait de wind ook uit het oosten en nog stevig ook en het is overwegend droog.

Onderweg

Onderweg

We liggen overigens wel ‘in the middle of nowhere’ en hebben boodschappen nodig. Het haventje aan de overkant van het baaitje is ruim anderhalve mijl ver en er staan behoorlijke golven waardoor het varen met de bijboot geen pretje is. We laden daarom de fiets in de bijboot en brengen die naar de kant. Het eerste stuk voert langs de kant van de akkers en vindt een vervolg op een onverharde weg die later overgaat in een verharde weg. In het dorpje Knebel is een Spar supermarkt die alle noodzakelijke boodschappen voorradig heeft.

Het ankerboeitje, waar we aan hebben vastgemaakt, is één van de ‘DS-turbøjer’ van de Dansk Sejl Union waar je lid van moet zijn: ‘Kun for medlemmer’ staat op de boei. Ook lees ik in de jachthavengids dat de vastmaaktijd beperkt is tot 24 uur. We zien geen enkel jacht dat er graag gebruik van wil maken en er is nog een tweede boei. Heel plezierig, want de draaicirkel is heel beperkt en als het hard waait slaapt het toch rustiger dan achter een anker .

Woensdag 11 aug 2010 Ankerplaats Knebelvig – Ankerplaats Samsö

We willen het eiland Samsö aandoen en motoren het eerste deel van de reis in de regen, want het waait bijna niet. Nadat we eerst halverwege aan de oostkust hebben geankerd, lijkt het ons toch beter om een meer beschut plekje te zoeken in de buurt van het haventje Langör. Het actuele weer wijkt steeds weer af van wat in het weerbericht wordt vermeld. We vinden een prima plekje, althans zo lang het niet uit het Noordoosten waait, maar het is die nacht helemaal windstil. Het is een prachtige omgeving waar we liggen maar tijdens een lange wandeling ga ik eens kijken waarom alle andere jachten ‘om de hoek’ ankeren. Ik kan geen andere reden bedenken dan dat het vlak naast het haventje is.

Ankerplaats Samsö

Ankerplaats Samsö

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Bergen - Franeker.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.