Stavern – Risør

 

Dinsdag 6 juli 2010, Stavern – Risør

Na drie hele dagen stilliggen is bladstilte een sterke stimulans om te vertrekken en we zijn al om half zeven weg. Onze Zwitserse buren liggen er ook al niet meer en de Noorse buurman met zijn Beneteau 43 vertrekt iets eerder dan wij. Eenmaal buiten waait het toch nog 12 knopen, een 4tje, en kunnen we nog redelijk zeilen met een ruime wind, hoewel het Skagerrak nog behoorlijk golft van de dagen ervoor.

Als we echter bijna bij Risør zijn draait de wind van het ene op het andere moment naar het zuidwesten en moeten we er pal in op. Vrijwel alle zeiljachten, zelfs degenen die verder buitengaats zeilen, wenden de steven landwaarts. Wij volgen het voorbeeld, omdat we eventueel achter de rotseilanden langs kunnen varen als de wind toch weer terugdraait. Het enige wat gebeurt is dat de wind het volgend uur gaat liggen. Omdat we boodschappen willen doen gaan we naar de jachthaven van Risør en maken vast langszij een Noors X-jacht.

Als iets later twee motorjachten vertrekken hebben we een plaatsje direct langs de steiger. We liggen nog maar net vast als er een Nederlands jacht uit Makkum bij ons langszij komt liggen. Hun eindbestemming is Larvik, waar de boot door de eigenaar zal worden overgenomen en zij weer naar Nederland zullen afreizen. Zij kondigen direct al aan dat ze maar even blijven om boodschappen te doen en te douchen, want ze proberen zo veel mogelijk aan de rotsen vast te maken en zo de stilte op te zoeken. We wisselen ervaringen uit, ondermeer over het tanken van ‘avgiftsfri’ diesel. Zij hebben het ook getankt, want vaak kun je niet anders. Onze gezamenlijke conclusie is dat een goede administratie maar voldoende moet zijn om de douane in Nederland te overtuigen dat onze ‘groene’ Noorse diesel legaal is. Van de rode kleur die onze dieselolie had toen we uit Nederland vertrokken kan ik niets meer terugvinden. Wij blijven aan de steiger liggen en betalen braaf de 200Nok (25€).

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Göteborg - Bergen.