Odden – Hallands Väderö

Woensdag 23 juni 2010, Odden – Hallands Väderö

Vandaag varen we verder door naar Zweden om bij Hallands Väderö voor anker te gaan. Het is een weinig opvallende zeildag omdat we windsnelheden meten van 2 – 6 knopen. We doen 11 uur over de 44,5 mijl, maar wel onder een prachtige blauwe hemel. Om half negen ’s avonds komen we aan en we zijn de enige boot die er die nacht voor anker ligt. Wegens gebrek aan wind blijven we de volgende dag maar liggen.

Hallands Väderö

Van boven af

Een dag stilliggen met een minimum aan wind geeft me de gelegenheid om even boven in de mast te klimmen en te controleren of alles daar boven in orde is. Tevens een mooie gelegenheid om een plaatje te schieten van het dek onder me.

Strandvermaak

’s Morgens om een uur of elf krijgen we bezoek van de Zweedse kustwacht die ons vraagt of we wel weten dat er een ankerverbod geldt voor het baaitje waar we liggen. Ik vertel ze dat op mijn kaart deze plek juist wordt aangegeven als ‘ankringsplads’ en laat ze dat ook zien. Ze zeggen het na te zullen kijken op hun kaart aan boord van het moederschip en dat later te zullen melden. Als ze twee uur later weer wegvaren hebben we nog niets gehoord. Later aan de wal, tijdens een wandeling, zien we echter op de borden dat er wel degelijk een ankerverbod is in het baaitje waar we liggen. Niettegenstaande liggen er die nacht wel 4 (buitenlandse) jachten voor anker, terwijl er ook regelmatig Zweden voor kortere tijd hebben gelegen die dag.

De route Odden – Hallands Väderö

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Franeker - Göteborg.