Mellanfjärden – Sundsvall

Vertrek: Wo 15 juni 2011 08:45
Aankomst: Wo 15 juni 2011 18:15
Afstand: 43 mijl

Het is zwaar bewolkt en het is nauwelijks droog als we de volgende morgen vertrekken om naar Sundsvall te gaan. Opnieuw moeten we kruisen en dat zal ook zo blijven tot we door de Brämösund zijn, want dan kunnen we de laatste 10 mijl een wat westelijker koers volgen. De wind varieert tussen de 6 en 11 knopen en het gaat dus niet erg hard. Ook moeten we er steeds goed op letten of we wel in de goede richting varen. Zolang er voldoende wind staat houdt de windvaan de boot heel nauwkeurig op de 30° aan de schijnbare wind. Maar er treden ook regelmatig behoorlijke windschiftingen plaats en dan buigen we plotseling sterk af. We gaan dan meestal maar overstag, maar dat pakt ook niet altijd goed uit. Op een zeker moment varen we een half uurtje op de motor, omdat de snelheid onder de twee knopen per uur komt. Later op de middag als we al in de Brämösund kruisen trekt de wind behoorlijk aan en als we dan bovendien niet zo hoog meer hoeven te zeilen zien we de snelheid weer boven de 7 knopen uitkomen.
We zijn niet erg zeker waar we moeten zijn in Sundsvall, want de aanwijzingen in de twee gidsjes die we hebben komen niet erg overeen, en bovendien is alles in het Zweeds. Wel kan ik opmaken dat er iets ouds en iets nieuws moet zijn. Als we dicht in de buurt zijn wordt alles duidelijk, want wat staat aangegeven op onze nieuwste Navionics kaart, blijkt de oude jachthaven te zijn, terwijl de jachthaven die op de oude kaarten staat aangegeven, de nieuwe blijkt te zijn. We meren af in een splinternieuw aangelegde haven. We drinken een neut op het feit dat we de ‘Höga Kusten’ bereikt hebben.

De jachthaven in Sundsvall is erg goed. Voor SEK150 liggen we een etmaal, hebben we elektriciteit, kunnen we gratis douchen, gratis de was- en droogmachines en strijkijzer gebruiken, is er een keukentje met kooktoestel en tafels en stoelen. En niet te vergeten, een aardige mevrouw vervult de rol van havenmeester en geeft antwoord op al je vragen. Een plattegrond en een informatieblad in het engels zijn inclusief. Daarnaast liggen we in het centrum van de stad en is het erg rustig en stil.

‘Maintenance in paradise’

Er is een reden dat we naar Sundsvall zijn gegaan. Al een paar dagen geleden heb ik dieselolie lekkage bij de diesel opvoerpomp geconstateerd. Na een uurtje varen staat er een klein plasje dieselolie onder de motor, niet echt onrustbarend, maar er moet wel iets aan worden gedaan. Met opzet ben ik niet gaan sleutelen, omdat we het probleem niet groter wilden maken zolang we geen grote plaats in de buurt hadden.
Donderdagmorgen verwijder ik de dynamo omdat ik er anders niet bij kan komen. Als ik de pomp handmatig bedien, zie ik minimale hoeveelheden dieselolie tussen de twee pomphelften uitkomen. Met een haakse schroevendraaier kan ik de schroeven aandraaien, waarmee de twee helften van de pomp op elkaar zitten. Nadat ik de pomp heb afgedroogd, zie ik hier geen lekkage meer. De afvoerslang naar het fijnfilter kort ik een centimetertje in, omdat de slang nogal hard en stug aanvoelt. Hierna plaats ik de dynamo weer terug en laat ik de motor een kwartiertje proefdraaien. Ik constateer dat de aansluiting voor de afvoerslang nog niet helemaal kurkdroog blijft, maar het gaat slechts om een vochtige plek op keukenpapier na de periode van proefdraaien. Het enige dat we daaraan kunnen doen is de hele pomp verwijderen en nieuwe koperen ringen plaatsen. We besluiten maar even af te wachten hoe erg dit is en of we weer dieselolie onder de motor vinden.

Wel ga ik in Sundsvall op zoek naar een paar koperen afdichtingringen, voor het geval dat de aansluiting toch nieuwe ringen moet hebben. Uiteindelijk krijg ik ze gratis bij een groothandel in technische onderdelen die ze niet verkoopt, maar waar de Technische Dienst ze wel voor eigen gebruik in een voorraaddoos heeft.

Hierna gaan we even shoppen in de Lidl die heel erg dicht in de buurt is. Als Hilda bij de kassa haar pinpas wil gebruiken werkt het niet. Ook mijn pinpas laat het afweten. Dan maar de creditkaart, en dat werkt wel. Hoeven we de boodschappen niet terug te zetten. Wat hier echter gebeurde hebben we wel vaker gezien tijdens onze reizen. Maestro werkt niet, maar Mastercard wel.

Versta ik ‘Zweeds’ ?

’s Avonds begint een mevrouw die samen met haar man langs de boot komt wandelen tegen me te praten. Na twee behoorlijk lange zinnen denk ik zo bij met zelf: “Ik versta het Zweeds toch al behoorlijk”, maar dan realiseer ik me dat het Fries is. Het blijkt een echtpaar te zijn uit Hurdegaryp, die met de Camper op het parkeerterrein staan. Ik nodig ze uit aan boord en we praten een anderhalf uur lang, onder het genot van koffie, over van alles en nog wat.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Botn Golf N-waarts.