Arpö – Kalmar

Afstand: 65 mijl

Het weer 's morgens

Het weer ’s morgens

Het  is geen mooi weer als we het ankerplekje bij Aspö verlaten. Het zicht is slecht en het is zwaar bewolkt. De alternatieven die ik heb onderzocht om een binnenroute te volgen zijn niet de moeite waard en met zo ongeveer halve wind zeilen we op het wijde water tussen Utlangen en Utklippan door de Kalmarsund in. Gelukkig knapt het weer op en wordt het een heel plezierige zeildag.

Het weer 's middags

Het weer ’s middags

We zijn niet alleen en eigenlijk varen we met z’n drieën, want voor ons zit een Zweedse boot en ver over stuurboord vaart ook een groot jacht en alle drie op enkel het voorzeil. Een lange tijd varen we gelijk op, tot het wat harder gaat waaien en wij de Zweedse boot voorbijlopen. Het andere jacht passeert ons op afstand, omdat het z’n grootzeil heeft getrokken en de genua te loevert heeft gezet. Alleen jammer voor hen dat ze op die manier de juiste koers niet kunnen houden. Na een uur als ze al ver over bakboordszijde varen gaat het grootzeil weer neer. Wij halen hen dan weer in en vlak voor Kalmar passeren we hen en dan blijkt het de Bavaria 42 te zijn waarvan ik met een van de bemanningsleden in Burgstaaken een uurtje stond te praten.

Vrijwel gelijktijdig meren we af in de haven van Kalmar. We maken achter vast aan een boei en hebben nogal wat moeite om voor vast te leggen omdat de wind dwars op de haven staat. Bovendien zijn we een dergelijke methode van vastmaken ook niet gewend.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Z-Zweden O-waarts.