Hesnaes – Ystad

Tocht: Hesnaes – Ystad

Vertrek:          Wo 25 mei 2011 07:40
Aankomst:   Wo 25 mei 2011 18:50
Afstand:          71 mijl

Opnieuw een zuidwest tot westen wind van 5 tot 6 Bf volgens het weerbericht, maar wel langzaam afnemend naar 3 in de loop van de dag.  Ons doel is Ystad, op 70 mijl afstand en zo’n 10 uur varen. Er zijn twee alternatieven, Klintholm op Møn in Denemarken en misschien Gislövs läge in Zweden, maar we kunnen niet goed achterhalen of de diepte toereikend is.

We vertrekken om kwart voor acht en verwachten om half zeven in Ystad te zijn. De reis gaat voorspoedig, af en toe zien we in buien 6 Bf maar gemiddeld is het toch 5 Bf. Met deze wind stuurt de aangepaste windvaan de boot goed, zelfs met een puur achterlijke wind (zie de aanpassing onderaan deze post). Als we nog slechts 4 mijl te gaan hebben, we zijn Abbekås dan al ruimschoots voorbij loopt de snelheid behoorlijk terug en komt de wind ook onder de 10 knopen. De 3Bf hebben we dan dus goed te pakken. Het is dan iets na zessen en het paard ruikt de stal.

Møn's klif

Møn’s klif

De laatste drie kwartier doet de motor zijn best en we liggen vast om tien voor zeven, nadat we nog even ervaring hebben opgedaan met het schatten van de breedte van de boxen. Een boot van 4 meter blijkt toch wel breed want we lopen klem in de eerste box. Een paar boxen verder vinden we een breder exemplaar.

Op donderdag de 26e  mei 2011 lassen we een rustdag in en blijven we in Ystad

Een grotere windvaan

Op de site van Scanmar marine, de producent van onze windvaan-stuurinrichting, staat te lezen dat men tegenwoordig ook een 60% grotere vaan levert die beter presteert bij zwakke en achterlijke winden. Daarom had ik zelf ook een dergelijke vaan gemaakt. Op de Noordzee hebben we hier al met succes gebruik van gemaakt, maar toen stond er meer wind en minder achterlijk. In het begin van de tocht naar van Burgstaaken naar Gedser proberen we deze vaan ook, maar met de schijnbare achterlijke wind van slechts 3 tot 4 knopen lukte dat toch niet echt goed.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL - Zweden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.