Tijdens de terugreis van de Noordkaap ontstond plotseling een grote lekkage bij de interkoeler. Het leek alsof de afsluiting van een opening dmv een stukje slang niet goed meer sloot. Er lagen vele liters water in de motorruimte. Al dobberend in de Noorse wateren heb ik de slangklemmen (brede en smalle exemplaren) van het stukje afsluitende slang, verwisseld en een ietwat verschoven gemonteerd. Het voorlopige resultaat was dat de lekkage op dat moment verholpen was.
Op de vijfde dag hierna constateerde ik opnieuw lekkage, terwijl het onduidelijk was hoe het water uit de interkoeler kon ontsnappen. Nadat ik in Maloy (juist ten zuiden van Stattlandet Noorwegen) aan de steiger voldoende intern koelvloeistof en extern koelwater had afgetapt kon ik de interkoeler goed inspecteren. Het bleek dat binnen in de koeler een las was losgegaan, waardoor er tussen het afsluitende deksel en de koelerbuis een kier was ontstaan. Door deze kier kon het buitenwater lekken.
De vier verschoven slangklemmen en het stukje slang, dat de kier min of meer bedekte, heeft ervoor gezorgd dat het deksel niet of heel moeilijk kon kieren in de voorgaande dagen.
Ik heb een tijdelijke oplossing bedacht met behulp van gekocht Araldit en aan boord aanwezig zelfvulcaniserend rubbertape, een strook vlakrubber en een extra brede slangklem. De onderstaande foto’s laten waarschijnlijk voldoende zien hoe het probleem tijdelijk verholpen is. We bereikten Nederland zonder verdere lekkage!