Kalvåg – Strusshamn

Tocht:  Kalvåg – Strusshamn(61 ° 55′,96N  5° 06′,81 O)

Vertrek: wo  1 aug 2012 7:55
Aankomst: wo 1 aug 2012 18:50
Afstand: 51 mijl van totaal   2572 mijl

De route

Opnieuw een dag waar we weinig verwachten van de wind. Met 7 knopen en richtingen voornamelijk uit het zuidwesten zal er van echt zeilen niet zoveel terecht komen denken we. We hebben weliswaar de keuze om aan de zeezijde of aan landzijde langs eilanden te varen, maar met deze winden is de keuze voor de landzijde meestal beter dan de zeezijde. Buiten de haven van Kalvåg kunnen we tot onze verrassing zeilen, maar dat duurt niet zolang. Ik overweeg nog om alsnog aan de zeezijde langs te gaan, maar voor het eerste eiland is de omweg te groot. Af en toe  is de richting waarin we varen ten opzichte van de wind zo gunstig dat er kort gezeild kan worden en soms draait de wind zover naar het zuiden gedraaid dat we er over de andere boeg bijna plezier van hebben.  Het plannetje om de kortere route aan de zeezijde langs Askrova te kiezen laten we maar gauw varen als blijkt dat we er weer pal in op moeten en de omweg rond de andere zijde van Askrova wordt af en toe beloond met toch wat wind in de zeilen.

Uit het logboek van deze dag: De wind kwam steeds te hoog in!

 

Na Askrova, door de Stavfjorden, is het weer in de wind op naar Haerland, hoewel de wind niet al te sterk is en varieert tussen de 5 en 7 knopen.  Hierna gaat het richting vaarwater tussen Sula en Ytre Sula.  We varen  tussen deze twee eilanden door tot we de Sognefjord bereiken. In de Norwegian Cruising Guide  werd een klein baaitje ( Trovåg)  genoemd waar een aantal kades zouden zijn waar je na vragen wel zou mogen liggen. Als we binnen lopen zien we achterin een drijvende steiger. We keren de boot waar het nog breed genoeg is en varen er achterwaarts naar toe. Een paar meter voor we er zijn is de diepte echter al 2.30 meter en we zitten al een uurtje of twee na laag water, dus dat gaat niet.  We varen daarna naar een houten kade die er erg stevig uitziet en waar niets ligt. Het is diep genoeg en we leggen de boot aan het uiteinde.

Aan de houten steiger in Trovåg, een beetje achteruit zodat de visser er voor kan ging prima

Aan de houten steiger in Trovåg, een beetje achteruit zodat de visser er voor kan ging prima

We hebben nog nauwelijks vastgemaakt of er komt een vissersbootje aanvaren. Als ik vraag of hij moet liggen waar onze boot ligt, vraagt hij alleen of we nog iets verder naar achteren kunnen, zodat hij voor ons kan afmeren. Hierna maken we nog een genoeglijk en lang  babbeltje met de visser en zijn vrouw die ook aan boord was. Ze vertellen dat er wel vaker boten afmeren, maar eigenlijk alleen zeilboten.  Ze denken dat de reden is dat er voor zeilboten in dit gebied maar erg weinig aanleg mogelijkheden zijn. De enige wat grotere haven in de buurt, Hardbakka, heeft voor zeilboten een toegangsbeperking, vanwege een een brug met doorvaarthoogte van 15 meter.

 

Tocht:  Sognefjord – Strusshamn(60° 24′,16N  5° 11′,47 O)

Vertrek: do  2 aug 2012 8:15
Aankomst: do 2 aug 2012 17:15
Afstand: 42 mijl van totaal 2614 mijl

De route

Het regent als we vertrekken richting Bergen. We hebben weinig hoop dat we kunnen zeilen, maar als we het baaitje verlaten zien we toch dat er voldoende wind is om  hoog aan de wind te kunnen zeilen.  We weten dat de wind gedurende de dag zal gaan afnemen, maar de eerste uren lukt het toch om zonder motor voldoende snelheid te maken. we halen de koers wel niet, maar we besluiten dat we wel een slag naar het oosten gaan maken als we niet verder kunnen.  De regen houdt niet zo lang aan, maar het zicht is de eerste uren bar slecht. Gelukkig wordt het later wat helderder en in de loop van de dag wordt het steeds beter en zien we zelfs blauwe luchten.

Het zeilen duurt helaas niet veel langer dan een paar uur. We hoeven geen slag te maken want de wind begint juist op tijd meer naar het oosten te draaien en met een bochtje komen we weer op de koers die we moeten varen. Jammer genoeg is het dan ook weer gedaan met de wind en het wordt weer motorzeilen, waarbij het regelmatig zo weinig waait dat we het voorzeil moeten inrollen. Na negen uur met lage snelheid te hebben gevaren komen we bij Strusshamn aan en maken we vast aan een Zweedse 50 voeter. We besluiten dan al om de volgende dag te blijven liggen, want na al die mijltjes op de motor vinden we dat we een rustdag verdiend hebben. Bovendien ziet de volgende dag er erg nat uit.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van 65° tot 60°.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.