Finnsnes – Engenes

Tocht:   Finnsnes – Engenes(68° 55′,49N  17° 07′,59 O)

Vertrek: Wo 11 juli 2012 08:45
Aankomst: Wo 11 juli 2012 13:15
Afstand: 30 mijl van totaal 1926 mijl

De route

We zitten even te discussiëren waar de volgende stop zal zijn. Uitgangspunt is eigenlijk de dagtocht die erna komt. We moeten dan door de Tjeldsund met daarin de Sandtorgstraumen en de Ballstadstraumen. In 2005 hebben we daar leergeld betaald: Stroom tegen hier kost veel tijd en energie en met mee-stroom is het een poep en een zucht. Als we de eerste dag naar Harstad varen zijn we dichter bij de Straumen en is het tijdstip beter te plannen. In Harstad hebben we eerdere gelegen en de plaats trekt ons minder aan. Wij liggen liever in een kleine plaats zoals Engenes.

Finnsnes op de achtergrond

Finnsnes op de achtergrond

Als ik de het tijdstip van mee-stroom bereken blijk de piek hiervan op kwart voor drie ’s middags te liggen. Daarom is Engenes geen enkele belemmering meer. Van Engenes is het 26 mijl varen naar de Sandtorgstraumen en daarna nog 16 mijl naar Lødingen. Vanaf vertrek om 8 uur hebben we 6 uur de tijd om er te komen en dat is meer dan voldoende, terwijl we er niet te vroeg kunnen zijn. We zijn dan ook nog op een goede tijd in Lødingen om daar in de haven naar binnen te kunnen en er weer uit te gaan als het er niet diep genoeg is. Er zijn daar n.l. ook nog drijvende steigers op dieper water.

Varend in de Solbjergfjorden met een Hurtigrutenboot op de achtergrond

Varend in de Solbjergfjorden met een Hurtigrutenboot op de achtergrond

De reis naar Engenes verloopt helaas zoals we hier zo vaak hebben meegemaakt: weinig wind en voorlijk. Bijna het gehele eind motoren we. De motor loopt maar langzaam, en de boot loopt zo tussen de vier en vijf knopen. Zo halverwege de dag verandert de lucht van prachtig blauw naar bewolkt. Dat gaat gepaard met een licht aantrekkende wind en de laatste paar mijl komt de wind ook voldoende ruim in om te kunnen zeilen. We hijsen het grootzeil niet meer maar varen alleen op het voorzeil. De motor houdt eindelijk zijn mond even. Voor ons vaart een Noor waar ik in Finnsnes een praatje mee maakte. Hij tufte ons op de motor voorbij en zwaaide uitbundig. In Engenes vaart hij zo’n tien minuten voor ons de haven in maar komt ook al snel weer naar buiten. Geen plaats? Nee, er ligt slechts één motorjachtje aan de steiger. Wellicht een andere reden.

Het mooie weer is volledig verdwenen

Het mooie weer is volledig verdwenen

We moeten nu dezelfde manoeuvre maken als het jacht gisteravond in Finnsnes. Achteruit om een bootje heen inparkeren terwijl de wind ons van de steiger afwaait. Maar in tegenstelling met de situatie in Finnsnes hebben wij wel redelijk veel ruimte om weg te kunnen waaien en weg te komen. Het is een goede oefening waar ik veel van leer. We hebben wel 3 pogingen nodig om goed langs de steiger te komen, maar de derde keer lukt het prima. Manoeuvreren met deze boot gaat me nog steeds minder goed af  dan met de lange schroefas in onze vorige boot.  De controle over het achterschip is vrijwel nihil omdat de afstand tussen saildrive en het roerblad erg groot is. We prijzen ons erg gelukkig met de boegschroef en af en toe ontstaan er wel eens wat overpeinzingen als ik die Noren met hun grote motorjachten netjes dwars uit naar een steiger zie manoeuvreren met een boegschroef en een hekschroef.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van de Kaap tot 65°.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.