Tromsø – Finnsnes

Tocht: Tromsø – Finnsnes

Vertrek: Di 10 juli 2012 06:03
Aankomst: Di 10 juli 2012 13:15
Afstand: 36 mijl van totaal 1896 mijl

De route

Vanaf 6 uur voor hoogwater Tromsø gaat de stroom in de Rystraumen noord-oost lopen en vanaf een half uur voor HW in zuid-westelijke richting, zo staat het vermeld in een van de pilots. Het tijdstip van HW Tromsø is ’s morgens om 6:40 en dat betekent voor ons dat we vanaf 6 uur in de stroom mee hebben. Maar voor we bij de Rystraumen zijn moeten we nog anderhalf uur varen vanaf Tromsø.  Ik bereken dat we om zes uur moeten vertrekken en ontmoet daarbij heel weinig enthousiasme bij Hilda. Maar we gaan toch, want op die manier hebben we de stroom nog juist een beetje mee in de Tromsøsundet en komen we niet met maximum stroom door de Rystraumen. In de lange Straumsfjord daarna gaat het natuurlijk ook goed en met een beetje geluk hebben we in de Gibosund naar Finnsnes ook de stroom nog mee.

Wat een pracht, zo'n tall ship!

Wat een pracht, zo’n tall ship!

We zijn om 3 minuten over zes los.  We groeten een matroos terug die ’s morgens vroeg al aan het poetsen is op de ‘Christian Radich’  voor het Rica hotel  en ons een vrolijk goede morgen wenst. Verder loopt alles zoals we berekend hebben. In de Rystraumen is de stroomsterkte beperkt en we komen even boven de 8 knopen grondsnelheid, maar dat is maar kort. Het is opvallend dat zowel voor als na de eigenlijke ‘straumen’, zich een stuk water bevindt waar de stroom minimaal is. Je merkt voor het bewuste stuk de invloed behoorlijk, daarna is de mee-stroom even helemaal weg om vervolgens weer terug te komen. Dat had ik ook de vorige keer al geconstateerd.

Dit gewirrel van stroom, hoewel veel minder dan op de heenreis, helpt ons vlot de Rystraumen door

Dit gewirrel van stroom, hoewel veel minder dan op de heenreis, helpt ons vlot de Rystraumen door

Als we bijna aan het einde van de Sraumsfjord zijn komt er wat wind en kan er gezeild worden. Dat wil zeggen, met af en toe de motor erbij omdat we toch een beetje snelheid willen houden. In de Gibosund hebben we inderdaad een beetje stroom mee en met een achterlijke wind die toch nog af en toe boven de 10 knopen komt kunnen we om kwart over een vastmaken aan de steiger in Finnsness, waar deze keer 4 boten liggen, maar waar, in tegenstelling tot de vorige keer, een zee van ruimte is.

Finnsnes, in Gisund bathåvn

Finnsnes, in Gisund bathåvn

’s Avonds komt er een prachtige Noorse boot binnen. Het is een van der Stadt ontwerp: de Madeira. Er zit een ouder echtpaar op en het manoeuvreren gaat wat moeizaam. Ik zie dat de boot een dubbel roer heeft en daar wijt ik het aan. De man achter het roer vraagt in perfect Nederlands of het aan de andere kant van de steiger voldoende diep is. Nadat ik het bevestigd heb worden stootwillen en lijnen naar de andere kant gebracht. Het jacht moet eerst om een visbootje heen inparkeren en komt daarom  eigenlijk  al een beetje te schuin, achteruit naar de andere kant van de steiger. Ik kan een achterlijn nog vastmaken maar de dame kan de te korte landvast op de boeg niet meer aangeven en de punt waait weg. Dan valt er weinig meer te manoeuvreren en het 15 meter lange jacht, ligt heel snel haaks op de steiger en blijft aan de voorzijde maar net vrij van de rotsenkant. De steiger is plotseling vol met mensen die uit de andere boten komen aansnellen. Het lukt met moeite om het jacht vrij te houden van de andere boten en komt compleet rondgedraaid langs de steiger te liggen. Vele handen maken licht werk, want de stootwillen hangen nu aan de verkeerde zijde, evenals alle landvasten.

Later vertelt de Noorse Nederlander me dat zijn boegschroef kapot is en dat het manoeuvreren daarom zo slecht verloopt. Hij geeft toe dat hij het aanleggen beter had moeten voorbereiden en zijn lange landvasten had moeten gebruiken. Een landvast op de middenbolder die we als eerste hadden kunnen vastzetten had de problemen waarschijnlijk ook kunnen voorkomen. Wat later praten we nog even over het zelf bouwen van schepen en van de Stadt ontwerpen in het bijzonder, omdat hij de vertegenwoordiging van Van de Stadt in Noorwegen heeft gehad. De Orion en Trintella zijn voor hem dan ook bekende ontwerpen.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↓ Van de Kaap tot 65°.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.