Vertrek: do 5 juli 2012 04:30
Aankomst: do 5 juli 2012 21:00
Afstand: 25 mijl van totaal 1678 mijl
“You do not get further north in mainland Europe – you are at the end of the world.”
De zin hierboven deed ons besluiten om deze keer de Noordkaap niet te ronden, maar domweg om te keren als we er waren. Verder naar het Oosten zou niets toevoegen en in 2005 had Honningsvåg geen al te beste indruk bij ons achter gelaten door het toeristische imago van het stadje, het lawaai dat de toeristen produceerden, de weinige ligplaatsen voor bezoekende jachten, de voorkeur voor tenders van de grote cruise schepen, kortom het ontbreken van de rust die we zo graag zien.
Het slechte weer dat maandagavond begon blijft tot woensdag morgen aanhouden. Woensdag is het ook beslist geen stralende dag en komt er nog veel regen naar beneden, maar vooral wat later op de dag wordt het beter. Het gunstige weerbericht voor donderdag wordt, in de loop van de periode dat we in Havoysund liggen, voor ons steeds ongunstiger. Het moment dat de wind draait van west naar oost wordt steeds vroeger. Voor ons betekent het steeds vroeger vertrekken en daar heeft Hilda een grote hekel aan. Uiteindelijk besluiten we om 4 uur te varen en dat lukt ons met half uur vertraging. De wind komt dan al uit het oosten maar is nog zwak.
De route naar de Noordkaap is bizar en geeft de indruk van een ruw poolgebied. De kust is prachtig bij mooi weer, maar afschrikwekkend bij harde wind, zeker als die uit Noordelijke richtingen over de Noordelijke IJszee komt. Het eerste deel van de 25 mijl kunnen we varen, maar de laatste 10 mijl wordt het leeuwendeel door de motor gedaan.
Op zo’n vier mijl afstand kan ik het plateau al zien over Knivskjellodden heen. Knivskjellodden is een andere kaap, iets ten westen van de Noordkaap, die ca. 1,5 km verder de zee insteekt. Deze kaap is echt het noordelijkste punt van Noorwegen, maar heeft niet de status. Als we deze kaap ronden rijst voor ons de ruim 300 m hoge kaap op. Een weerzien na 7 jaar!
Boven op de steile noordelijke helling van Magerøy, zoals die oprijst uit de Barentz zee, vind je het bezoekerscentrum van de Noordkaap. De Noordkaap ligt 14 graden en 37 minuten (=513 km) verwijderd van de poolcirkel, terwijl de afstand tot de Noordpool nog 2093 km is. Voor bezoekers is er een groot raam dat uitzicht op de Barentz zee biedt. Het bezoeken van de Noordkaap is schijnbaar voor veel mensen een bepaalde uitdaging want in 2011 bezochten ruim 235.000 mensen de kaap.
Als we omhoog kijken naar de punt van de Kaap zien we een gedenkteken en een ijzeren hekwerk langs de rand dat moet verhinderen dat toeristen, verblind door de laagstaande zon omlaag storten. Ook ’s nachts komen hier de toeristen om de middernachtzon te zien. Het betekent overigens niet dat zij de zon dan ook werkelijk zien, wanneer die hier om 00.21 uur haar laagste stand bereikt. Volgens de statistiek lukt het maximaal 10% van hen om bloedrode middernachtzon ook daadwerkelijk te zien. De middernachtzon schijnt hier, op 71º 10’ 21, van 14 mei tot 29 juli, 24 uur per dag maar meestal dus achter de wolken.
Op de GPS navigator wordt continue de positie aangegeven waar we ons precies bevinden. Deze foto is genomen toen wij aan de voet van de Noordkaap waren. De getallen achter de ‘N’ en de ‘O’ geven resp. Noorderbreedte en Oosterlengte aan. SOG = speed over ground en COG = course over ground. De foto van de GPS navigator bij ‘foto’s’ geeft de positie aan bij de ‘echte’ Noordkaap en daar is de Noorderbreedte 71 graden 11,30 minuten, dus verder verwijderd van de evenaar.
Helaas ligt de helling, komende va uit het westen, nog niet in het zonlicht, want daarvoor staat de zon nog te veel in het Oosten. We varen door tot het punt dat ik van te voren heb vastgelegd als de oostelijke grens van onze reis. We maken een paar foto’s van deze zijde de kaap waar vanaf hier wel zonlicht op valt, zwaaien nog even naar de Kaap en keren de boeg weer naar het westen. Het ultime doel voor dit jaar is bereikt.
We gaan beginnen aan de volgende uitdaging: rond september weer thuis te zijn
Op de GPS navigator wordt continue de positie aangegeven waar we ons precies bevinden. Deze foto is genomen toen wij de ‘echte’ Noordkaap rondden. De getallen achter de ‘N’ en de ‘O’ geven resp. Noorderbreedte en Oosterlengte aan. SOG = speed over ground en COG = course over ground. De foto van de GPS navigator in het verhaal geeft de positie aan bij de Noordkaap en daar is de Noorderbreedte 71 10,67, dus minder ver van de evenaar.
weer met veel plezier alles gelezen. Hilda al een nieuw petje aan het breien? groetjes daar. A en A
Je brengt ons op een idee. Ik heb Hilda al gevraagd. Breipennen heeft ze wel maar geen geschikte wol. Mijn kluwen met takelgaren vond ze ook al niet geschikt.
Maar om je gerust te stellen, ik had nog een muts bij me en die gebruik ik nu. Maar het is natuurlijk niet zo’n fijn mutsje als die het zeemansgraf gevonden heeft.
We gaan in Tromso kijken naar zo’n Noors mutsje met oorflappen en vlechten. Moet ook heel lekker zijn.
He, tot in september ergens,
Henk en Hilda
mam kijkt niet heel erg blij….
leg die foto van je navigatie apparatuur ff uit!
M
Mam was een beetje ongelukkig, want het was erg koud en sinds heel lang had ze weer wat last van zeeziekte op de vervelende deining van de Barentz zee
Kijk op de site en zie mijn uitleg!
een funnel is in de verloskunde iets héél anders, maar berust wel op hetzelfde principe. google maar eens op funnel and ultrasound!
ik had al op google maps gezien dat een iets’zuidelijker stukje ‘nordkap’heet, terwijl er een ander stuk land nog net iets noordelijker reikt. grappig dat jij er ook over schrijft.
zal de foto van mam morgen aan Julie laten zien. Julie had het vandaag over opa Henk. Ze wil je graag zien. ‘waar zijn opa en oma nu?’ antwoord was simpel: ‘op de noordpool’…..
M
’t ja wat is een funnel. In een van de Engelse weerboeken aan boord wordt gesproken over deze ‘funnelwerking’ in bergachtige gebieden. Zo’n woord neem je dan gewoon over. Nu ik even gezocht heb op ‘funnel en ultrasound’ kwam ik er achter dat een funnel gewoon een trechter is. ’t Ja zo’n ding is tijdens mijn MBA in Glasgow nooit ter sprake gekomen. Had ik maar kok moeten worden of zoiets. Het maakt het in ieder geval een stuk minder complex, want de meeste mensen hebben zo’n ding wel eens gebruikt en weten dat de stroomsterkte in het buisje een stuk hoger is dan in het bovenstuk.
Ik kreeg al wat overduidelijke aanwijzingen waar we als eerste naartoe moeten als we weer door de sluis van Kornwerderzand zijn. Nog even richting zuidelijk IJsselmeer!
doe dat maar! dan halen we jullie op! of we varen een rondje mee. Hoewel ik niet de hele family meekrijg vrees ik.
Ik heb vrijdag weer even gezeild bij Terhorne. Ik was daar voor een bruiloft. was erg leuk en ik merk dat t rustgevend is. zou wel zelf een bootje willen hebben hier op de Kaag.
Hoewel het met zoveel amateurs ook een beetje botsen werd. gelukkig zeer lage snelheden door weinig wind….we zeilden in UFO’s, dat was voor mensen die t nog nooit gedaan hebben wel erg handig, zo zonder gaffel.
Eerst maar eens kijken of ik m’n zoon kan enthousiasmeren. Hij gaat 12 augustus op zeilles voor een week. Wie weet kan opa meevaren dan! hoewel een optimist een beetje krap is voor opa wellicht….
m
Leuk om te lezen.
Wij bereiden ons voor om volgend jaar ook voor de 2e keer om de Noordkaap te zeilen. De eerste keer was in 2011. Alles moet wel meezitten, maar het doel blijft voor 2017 Nordkapp.
Ook ik heb een website met verhalen over onze zeiltochten.
http://www.mywatersite.nl
Goede vaart.
Aitske Ruben