Brønnøysund – Nesna

Tocht: Brønnøysund – Nesna (66° 12′,10 N – 13° 01′,20 E)

Vertrek: Za 9 juni 2012 08:30
Aankomst: Za 9 juni 2012 19:30
Afstand: 50 mijl van totaal 1111 mijl

 

De route

Vandaag een dag met verrassingen aan het einde. De gribfiles gaven wel aan dat de wind ’s middags naar naar 15 knopen zou gaan, maar snel daarna weer zou gaan verminderen. Toen we opstonden was het nog bladstil en omdat de wind zoals de hele reis langs de Noorse kust steeds uit Noordelijke richtingen wordt verwacht dachten we dat we maar beter vroeg konden vertrekken. De achterburen, waar ik eergisteravond al een gezellig babbeltje mee had, hebben hetzelfde idee en zijn ook al bezig om zich reisvaardig te maken om naar Sandnessjoen te varen.

 

Nadat we nog even hebben getankt motoren we tot aan het eiland Alsten met windsterktes van zo’n 7 tot 11 knopen, een graad of 10 tot 15 over bakboord. Vanaf de zuidpunt van Alsten gaat de koers veel meer NoordNoordOost en we zien al op voorhand af van ons plan om een paar mijltjes verder bij Hjartøya te gaan ankeren , want dan kunnen we immers zeilen. Helaas, zoals we al zo vaak hebben meegemaakt hier, draait de wind mee met de vaarrichting en als we 45 graden varen is de wind nog steeds 10 tot 15 graden over bakboord.

de 'zeven zusters' op het eiland Alsten

de ‘zeven zusters’ op het eiland Alsten

We varen door tot Sandnessjoen en dan krijgen we plotseling de beloofde wind. De richting wordt goed en we windsterkte komt boven de 20 knopen. Yes, we zeilen. Helaas duurt het maar een half uur, want dan zijn we de bergen weer voorbij en herstelt zich het oude patroon.

 

De laatste mijlen naar Nesna is de wind weer terug en we komen aan in een stevige 5 Bf. De haven is alleen door golfbrekers beschut, maar we kunnen bijna recht in de wind aanleggen. Een uurtje later is de wind op.
We liggen op precies hetzelfde plekje waar we in 2005 ook met de Orion lagen. De steiger heeft nog steeds hetzelfde probleem, er is geen mogelijkheid om het landvast voor te bevestigen. Dus we nemen eigenlijk twee plekken in beslag, maar het is niet druk en het kan dus.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↑ Van 65° tot de Kaap.