Finnsnes – Tromsø

 

Tocht: Finnsnes – Tromsø(69° 39,1 N   18° 57′,6 E)
Vertrek: ma 26juni 2012 08:40
Aankomst: ma 25 juni 2012 15:40
Afstand: 36 mijl van totaal  1493 mijl

 

De route

Vandaag is Tromsø onze geplande bestemming. Vanaf Finnsnes is Tromsø een kleine 40 mijl verwijderd, een mooie dagtocht. Er is wel een belemmerende factor en dat is het juiste tijdstip om door de snelstromende Rystraumen te varen. Ik heb berekend dat, bij vertrek uit Finnsnes zo rond half negen, we met een gemiddelde van 5 knopen mooi op tijd bij de Rystraumen zijn. Op de windmeter lees ik in de haven wel 15 knopen uit de richting waar we het eerste deel van de tocht naar toe moeten. Dat zal dus een wat hoger toerental worden lijkt het. Een eindje op weg valt het allemaal wat mee en blijft de meter stabiliseren op zo’n 11 a 12 knopen wind de eerste 16 mijl. Hierna moeten we zo’n 60 graden stuurboord uit de Straumsfjorden in en – voor Noorse begrippen ongelofelijk – de wind blijft uit dezelfde hoek waaien en we kunnen van de volgende 12 mijl zeilen. Hierna geeft Aolus zijn winden opdracht om weer naar de grot terug te gaan en blijft er niet veel meer over dan 4 knopen. We kunnen de zeilen dus wel weer inpakken.

‘The spring tidal stream exceeds 6 knots in the Rystraum (7 miles southwest of Tromsø),turning northeast 6 hours before HW Tromsø and turning southwest 1/2 hour before HW. At peak flow there is a good deal of swirling about, which requires a quick hand on the helm.’      (Bron:  Norwegian Cruising Guide 2010)
 

De kaartplotter verschaft me de kennis dat het om 19:10 hoogwater is in Tromso, waaruit volgt dat we vanaf één uur ‘s middags de stroom mee zullen hebben in de Rystraumen met de piek tussen drie en vier uur.

De Rystraumen komt naderbij en de stroom zou volgens de Cruising Guide al een uur mee moeten lopen. Ik zie alleen dat de snelheidsmeter nog iets meer aanwijst dan de snelheid over de grond  op de kaartplotter. Ik schakel de kaartplotter nog maar even over op afstand en zie dat het nog 4,38 mijl te gaan is (en vergeet de plotter weer terug te zetten op snelheid). Ik blijf vergelijken tussen snelheid door het water, zo ‘n 5,5 knoop en de snelheid over de grond die maar steeds aan het afnemen is. Op een zeker moment geeft de plotter nog 2,2 aan. Hoe is het mogelijk:  volgens de pilot zou ik stroom mee moeten hebben en de meter geeft 3 knopen stroom tegen aan!  ………..pas dan pas zie ik dat de plotter nog afstand aangeeft en we nog  ruim 2 mijl verwijderd zijn van de Rystraumen. Als ik de plotter weer omschakel naar snelheid zitten we al ruim boven de 6 knopen. Daarna gaat het snel, we zien sroomrafelingen en kleine draaikolken. De stroom neemt ons lekker mee  en we zien de snelheid over de grond oplopen tot 9,7 knopen , terwijl de snelheid door het water redelijk rond de 5,6 knopen blijft.  Maar ook aan die grote snelheid komt spoedig een eind als we het smalle stuk voorbij zijn.

De Rystraumen

De Rystraumen

Vaak op enige afstand, nu vlakbij

Vaak op enige afstand, nu vlakbij

Een uurtje later meren we af in Tromso, achteruit in een box die maar net breed genoeg is voor ons. Maar helpers genoeg aan de kant en vele handen maken licht werk. Een van de helpers is Andre Speet, de schipper van de Mae West. In diverse havens hadden we de boot al zien liggen,  maar we hadden nog niet met elkaar gesproken.

Achteruit in een snalle box in Tromso

De Icecathedraal in Tromso

De Icecathedraal in Tromso

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie ↑ Van 65° tot de Kaap.