Cuxhaven – Brunsbuttel

afstand: 16 van totaal 166 zm

 

Zaterdag (1 juni 2013) vertrekken zit er niet in omdat het behoorlijk waait. We liggen lagerwal, met alle acht stootwillen en de twee dikke ballen tussen de boot en de steiger. Op de meter zien we regelmatig windsnelheden tussen de 25 en 30 knopen. We gaan nog even naar het centrum om een Vodafoon opwaardering te halen, want zolang we in Duitsland zijn willen we toch maar blijven genieten van de Vodafoon USB modemstick. Naast de 24uurs mogelijkheid kan ik ook een keuze maken voor 7 dagen internetgebruik met een maximum van 1 Gb. Met mijn ervaringen over het gebruik van de eerste dag moet dat wel haalbaar zijn. Bovendien hoop ik geen week meer in Duitsland te zijn. Het tarief voor 7 dagen is 12,95 en het ‘guthaben’ op de SIM kaart is dus niet meer voldoende.

We hebben geweldig veel plezier van onze nieuwe vouwfietsen.  Ten opzichte van de vorige exemplaren vouwen deze Dahon fietsen zoveel gemakkelijker, en de grotere wielen leveren veel meer rijcomfort op. Ook zijn ze een aantal kilo’s lichter en dat is ook niet verkeerd als het laag water is in Cuxhaven, de trap is dan wel erg hoog en steil.

De Elbe

De Elbe

Zondag morgen is het laag water iets voor 3 uur ‘s nachts, weinig aantrekkelijk om zo vroeg te  vertrekken en we wachten tot zondagmiddag. Overdag hebben we tijd voor een wandelingetje en we gaan nog even naar  de haven vanwaar alle rondvaartboten vertrekken. Op de terugweg halen we voor de lunch een gerookte makreel in de vissershaven, heerlijk op een boterham. Ik betaal het liggeld en Heiko zegt dat ik niet eerder dan twee uur na laagwater moet gaan vertrekken. De golven zijn dan ook iets afgevlakt.

Rond 5 uur ‘s middags  komen we los van de steiger met  de methode van spring op het voorschip, vooruit tot 45 graden met het achterschip van de steiger en daarna stevig achteruit. In de haven waait het begin 5 Bf, maar buiten op de Elbe waait het toch een stukje harder. Met een meter die varieert tussen 24 en ruim 30 knopen, een gemiddelde van 7Bf dus,  zeilen we met grondsnelheden tussen de 8 en 10 knopen op slechts een dubbel gereefd voorzeil naar Brunsbuttel.

Voor de sluis van Brunsbuttel

Voor de sluis van Brunsbuttel                       (klik op de afbeelding voor de route)

Als ik me meld bij de sluis en informeer naar de wachttijd hoor ik dat we een uur geduld moeten hebben. Onder de wal bij Brunsbuttel valt het ook wel weer mee en met een stationair draaiende motor en zo nu en dan een kleine correctie blijven we vrijwel op de plaats liggen.
We zijn te laat door de sluis om nog ergens anders naar toe te gaan en het haventje van Brunsbuttel is vrijwel leeg. Hier liggen we deze keer goed en de sanitaire voorzieningen vinden we prima.

De jachthaven van Brunsbüttel dat in het hoogseizoen vaak bomvol ligt

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013 - Het zit tegen.