Nieuwe accu’s

Twee onderhoudsvrije Varta accu’s uit het jaar 2000 zijn in mei 2013 vervangen door twee  AGM accu’s van het merk Vetus. Op advies van de dealer is met aanschaf gewacht tot Vetus een nieuwe lijn heeft uitgebracht.

De specificaties per accu:
220Ah/C20,  gedurende  20 uur met 11 amp belasting mag de spanning dalen tot 10,5V
185Ah/C5, gedurende 5 uur met 37 amp belasting mag de spanning dalen tot 10,5V

De opgegeven Reservecapaciteit, een andere specificatie:
RC = 25Amp / 496 minuten (8:16 uur)

RC staat voor Reserve Capacity (reservecapaciteit, opgegeven in minuten). Het is een alternatieve capaciteitsbepaling welke voortkomt uit het Amerikaanse SAE systeem: de accu, ongeacht het type, wordt ontladen met 25A tot een eindspanning van 10,5 Volt. 

 

Ik heb geen uitputtende testen gedaan met de accu’s, maar na een volledige lading was de spanning van de eerste accu in 15 uur gedaald tot 11,8V terwijl de belasting slechts 3,75Amp bedroeg.  De tweede accu is iets beter: na 24 uur is de spanning 11,85V en na  30 uur is de spanning 11,54V

 

Twee splinternieuwe 220 Ah AGM accu’s, van een gerenommeerd merk als Vetus, die zo snel ontladen zijn is voor mij onbegrijpelijk. De Victron acculader had ik nog nooit in de ‘Boost’ stand zien opladen, maar met deze twee accu’s is het vaste prik.  Omdat er geen nieuwe accu’s op voorraad zijn gaat slechts een van beide accu’s ter beoordeling naar de dealer. Het diagnose instrument waarmee de conditie van de accu nauwkeurig kan worden geanalyseerd geeft aan dat de accu moet worden vervangen: Laadtoestand 100%, conditie 30%!

De Vetus dealer neemt geen halve maatregelen. Hij belooft mij twee nieuwe accu’s en ik ben erg verwonderd wanneer hij met de serviceauto voorrijdt om de tweede accu te halen en twee Mastervolt 225Ah AGM accu’s installeert. Een warme douche voor dit supergoede watersport bedrijf.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013 - Het zit tegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.