Lekkage zeewaterpomp

Tijdens de eerste passage van het Noord-Oostzeekanaal richting Kiel ontstond olielekkage bij de motor op drie verschillende plaatsen. Een daarvan trad op via de oliekeerring van  de zeewaterpomp. Omdat de olielekkage ernstige vormen begon aan te nemen, zijn we omgekeerd en weer terug gegaan.

Terug in Leeuwarden heb ik de zeewaterpomp uitgebouwd en naar het revisiebedrijf gebracht. Ik zag lichte rillen in de as waar de oliekeerring moest afdichten en ik constateerde behoorlijke speling in het bronzen glijlager dat in het midden van de pomp zit (nr 8 in onderstaande tekening).

2b-15

De zeewaterpomp is inmiddels terug,  voorzien van twee nieuwe keerringen ( de nrs 14). De ene moet de olie in de motor tegenhouden en de andere moet ervoor zorgen dat het water in zijn eigen compartiment blijft.  Jan de Schiffart heeft de speling in het middelste glijlager ook geconstateerd  en heeft ter vervanging een nieuwe gedraaid. Omdat speling een enigszins slingerende as  tot gevolg heeft,  kan dit versnelde slijtage veroorzaken van de keerringen waardoor olie en water lekkage kan ontstaan.

Het oude bronzen busje bleek bij nameten een ietwat ovale binnenmaat te hebben. Ik kon slijtage van ca 0,2 mm meten. Het veertje in de water keerring was op drie plaatsen gebroken en vertoonde roest.  Aan de vervangen oliekeerring kon ik visueel geen afwijkingen constateren.

Naar mijn mening kan de slijtage aan het bronzen binnenlager niet zijn ontstaan in de 110 uur die de motor na de revisie heeft gedraaid. Ook ben ik ervan overtuigd dat er tijdens de revisie niets aan de pomp  is gedaan en dat het vinkje op mijn lijst met te reviseren delen er ten onrechte op is gezet. Kortom, deze lekkage had voorkomen kunnen worden. Op de lijst van  winteronderhoud wordt de zeewaterpomp toegevoegd. De rillen in de as op de plaats waar de oliekeerring moet afdichten bevallen mij helemaal niet.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Waarom terug?.

2 Responses to Lekkage zeewaterpomp

  1. Hallo Henk,
    Met belangstelling heb ik je reis en problemen gevolgd. Ik heb dezelfde motor en heb die in 2007 laten reviseren. In 2010 in Vannes, Frankrijk, water in de motorolie door een lekkende zeewaterpomp. Nieuwe pakkingen. In 2011 in Corfu wederom water in de motorolie. Nu een nieuwe as. In 2012 diesel in de motorolie en wederom een lekkende zeewaterpomp. Ik heb toen een nieuwe waterpomp er op gezet. Een duur ding, hopelijk gaat het nu goed, maar baal er zo langzamerhand wel van. Maar het schijnt een probleem van Volvo te zijn. Ik heb ook olie onder de motor maar dit komt door de pakkingen van de bak waar de olie in zit. Als ik nu de aanbiedingen van Volvo hoor was het beter geweest een nieuwe motor erin te zetten. Weet je dat je ook een Vetus voor je Volvo saildrive kunt zetten.
    Ik hoop dat je verder een probleemloze zomer hebt.
    Piet Feenstra

    • henk schreef:

      Hoi Piet,

      Door jouw opmerkingen weet ik dat het dus belangrijk is om de pomp heel goed in de gaten te houden. Zoals ik van het revisiebedrijf hoorde kan speling op de lagerbusjes ervoor zorgen dat de oliekeerringen snel weer gaan lekken. In mijn pomp is het achterste lagerbusje nu dus weer spelingsvrij. Het lagerbusje in het deksel was oké. Ik heb de keerringen die eruit gekomen zijn goed bestudeerd en gezien dat het veertje in de keerring aan de pompzijde (de waterkant dus) op drie plaatsen stuk was als gevolg van corrosie. Het afsluiten op de as gaat dan uiteraard minder goed.
      Uit jouw verhaal blijkt wel dat niet alleen het wisselen van de impeller aandacht behoeft, maar evenzeer het regelmatig vernieuwen van de oliekeerringen.

      Henk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *