Leeuwarden – Harlingen

Terwijl we in Leeuwarden liggen is er  nog van alles te doen. We hadden gerekend op een week en dat klopte ook wel. De twee pinksterdagen vielen al af omdat we familiebezoeken hebben  afgelegd. Verder waren er nog vele niet afgemaakte klusjes, maar de nacht van vrijdag 24 mei op 25 mei sliepen we voor  het laatst thuis.

Het lijstje van kleine klusjes die nog moeten gebeuren is lang dit jaar! Een ervan betrof de nieuwe stuurautomaat. Omdat het automatisch sturen niet goed ging op het reisje van Franeker naar Leeuwarden, heb ik de kompassensor verplaatst. Volgens mij zou de invloed van de grote ijzeren lever aan het roer wel eens verstorend kunnen werken. Het nieuwe plekje is nog wel in de buurt, maar toch een stuk verder weg.

In die week bel ik ook nog even met het revisiebedrijf van de motor. Onderweg van Franeker naar Leeuwarden kwam er toch meer rook uit de uitlaat dan ik van een ‘nieuwe’ motor had verwacht. Jan de Schiffart nam mijn zorgen weg en zei dat het ‘nieuwigheid’ was en dat je na een paar uur nog geen goed ingelopen motor had. Met een aantal extra uren belast draaien zou dat goed zijn. Alles wat voor slijtage in aanmerking kon komen was immers vervangen, tot en met de komplete cilinderkop

Zondagmorgen tanken we drinkwater en dieselolie en daarna vertrekken we naar Harlingen. Het geluk is met ons want we passeren de Leeuwarder bruggen net voor de pauze van 12:00 uur, maar bij Ritzumazijl moeten we echt een uur wachten. Het is gelukkig diep genoeg om de boot even aan de kant vast te kunnen maken. Wel is op die paar mijl al gebleken dat de stuurautomaat nog steeds niet goed werkt. De koers die de automaat aangeeft klopt helemaal niet met de werkelijkheid. Ik vind wel dat de motor iets soepeler begint te lopen, maar het lichte roken vermindert niet.

In de Zuiderhaven van Harlingen

In de Zuiderhaven van Harlingen

Onderweg heb ik al besloten om in Harlingen maar eens te gaan proberen of de stuurautomaat de kompasgegevens ook vanaf Seatalk kan oppikken. Daar ga ik dan direct maar mee aan de slag zodra we in de box liggen. Het elektronisch kompas boven de kajuitingang lus ik weer door naar Seatalk en ik verwijder de kompassensor van de stuurautomaat. Als ik de apparatuur aanzet zie ik direct dezelfde koers op de stuurautomaat en op het kompasinstrument. Als ik een koersverandering geef reageert de stuurmotor direct. Dat geeft vertrouwen, maar pas als we onderweg zijn kunnen we het goed testen. Het weerbericht voor maandag en dinsdag is voor een zeiler niet best, voor een motorbootvaarder uitstekend. Dat wordt dus motoren!

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013 - Het zit tegen.