Rosala

De route

Maandag 23 juni 2014 vertrekken we vanuit Tammisaari naar de Turku archipel. Als eerste stopplaats hebben we Rosala op een afstand van 40 zm varen uitgekozen.  Dit gasthaventje ligt mooi beschut voor het geval de wind gekke dingen zou gaan doen. Edoch, met de wind treffen we het deze dag helemaal niet, want wat er uit globaal het zuid-zuidwesten waait is weinig of niets.

Het mooie weer is in aantocht!

Het mooie weer is in aantocht!

Het is zwaar bewolkt als we vertrekken, maar na een uurtje komt er een mooi blauw gat in de wolken dat steeds groter wordt. De rest van de dag is het prachtig weer met veel zon, alleen jammer dat het een motordag is.  Het eerste deel van het traject is een zuidwestelijke koers, maar al tamelijk dicht in de buurt van Hanko, als we meer westelijk moeten varen,  kunnen we kiezen om iets verder uit te kust te gaan om  nog wat te kunnen zeilen, maar met 4 knopen wind heeft dat weinig zin. We blijven dan ook de binnenroutes volgen tot Hanko. Hierna hebben we de keuze voor een 9 meter diepe en brede route of een veel smallere en slechts 2,5 meter diepe route.

Aantrekkelijk, zolang er voldoende afstand is

Aantrekkelijk, zolang er voldoende afstand is

Deze laatste route voert tussen rotseilanden door en is natuurlijk veel aantrekkelijker, ook omdat het 2 mijl korter is. Omdat de 2 mijl direct aan het begin kan worden geincasseerd  besluiten we het eerste stukje van de 2,5 meter route te varen tot we de 9 meter route weer kruisen. De  ondiepe route is echter zo interessant om te varen dat we bij de kruising niet afslaan maar doorvaren op de ondiepe route. Maar wat heet ondiep, nergens zien we die 2,5 meter ondieptes voorbijkomen. Hier en daar passeren we zeilboten die toch proberen met het weinige wind dat er is nog wat vooruit te komen. Het is bijna half vijf als we een achterboeitje oppikken in het haventje van Rosala.

Heel kunstzinnig aangegeven wie achter deze deur iets mag doen.

Heel kunstzinnig aangegeven wie achter deze deur iets mag doen.

Rosala bestaat  eigenlijk alleen uit een een steiger met aan beide kanten boeien om het achterschip aan vast te maken. Verder wordt er brandstof verkocht, kan er een drankje op een terras worden gedronken en is er een winkeltje waar de noodzakelijke zaken worden verkocht tegen best wel hoge prijzen.  Verder zijn er natuurlijk sanitaire voorzieningen zoals toiletten, douches en een sauna die ondenkbaar is voor de Finnen.

In Finland betalen we het liggeld niet op basis van lengte, elke boot betaalt schijnbaar hetzelfde tarief. In dat tarief is vrijwel alles inclusief, zoals elektriciteit, water en douches. Aan het gebruik van de sauna hangt op veel plaatsen wel een behoorlijk prijskaartje, in tegenstelling tot wat we op vroegere reizen gewend waren. In Rosala moet echter voor alles apart worden betaald en met gebruik van  elektriciteit en douches  kunnen we het zelfs een prijzige ligplaats noemen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Finland.