Letland – Estland

Van Letland naar Estland

In het plan had ik de mogelijkheid open gehouden om naar Riga, de hoofdstad van Letland te varen.  Wij zijn echter geen stedenbezoekers en met Klaipeda, Liepaja en Ventspils hebben we onze portie al wel weer gehad. We slaan Riga over omdat de Botnische golf ons veel aantrekkelijker lijkt.

Ventspils – Mõntu
Vertrek: za 7 juni 2014 07:05 uur
Aankomst: za 7 juni 2014 15:10 uur
Afstand: 40 zm 

Een hoge kade in Mõntu

Een hoge kade in Mõntu

Jachten die van Letland naar Estland varen gaan vrijwel allemaal naar Kuressaare/Roomassaare of naar Ruhnu  een klein eilandje in de Golf van Riga. In beide gevallen zo’n 65 mijl vanaf Ventspils. Wij vertrekken met heel weinig wind met bestemming Roomassaare en kunnen na twee en een half uur de motor al uitzetten en de zeilen het werk laten doen. Het waait niet hard en met een gemiddelde van 5 knopen kunnen we net de gang er een beetje inhouden. Nadat we de Irbenstraat zijn overgestoken en de kust van Estland duidelijk zichtbaar is neemt de wind wat af en gaat het zeilen wat moeizamer.

Roomassaare is nog ver en ik heb een ander haventje op de kaart gevonden: Mõntu. We hebben geen gegevens, het komt in de pilot niet voor, maar op de kaart staat een recreatief haventekentje. We besluiten om te gaan kijken. Er is geen andere boot in de haven dan een baggerschuit die in de hoek baggert.  Mõntu is echter allesbehalve een jachthaven. Er zijn alleen erg hoge betonnen kaden, met erg roestige beugels waar je een touw aan kunt vastmaken. Voor het eerst gebruik ik oude landvasten die we voor dergelijke gelegenheden bij ons hebben. Om op de kade te komen maak ik een soort netwerkje van touw tussen de verstaging  en de roestige beugels van de kade.  Het lukt op die manier prima om op de kade en weer terug op de boot te komen. Hilda ziet het niet zitten.

Uit de baggeraars in de haven krijg ik geen antwoord op mijn vraag waar ze mee bezig zijn. Ik denk dat ze geen Engels of Duits verstaan want ze kijken me niet begrijpend aan. Samen met het Duitse echtpaar dat later ook met een boot binnen kwam besluiten we dat ze bezig zijn om hier een nieuwe jachthaven aan te leggen. Dat geeft een goed gevoel en het klopt ook met het splinternieuwe gebouwtje aan de kant met sanitaire voorzieningen.

Mõntu – Virtsu
Vertrek: zo 8 juni 2014 07:10 uur
Aankomst: zo 8 juni 2014 17:15 uur
Afstand: 60 zm  

Gisteren een kortere afstand varen betekent dat we vandaag een grotere afstand moeten afleggen. We hebben er geen spijt van want na 2 uur motoren steekt er een mooi windje op waarmee we uitstekend kunnen zeilen terwijl de zon lekker schijnt. Het hele traject maken we heel goede vorderingen en later op de middag trekken we zelfs nog een rifje in het grootzeil om het iets rustiger te houden.

Een dubbele box voor ons alleen.

Een dubbele box voor ons alleen.

In Virtsu aangekomen staan we een beetje te kijken, want in het jachthaventje is slechts een kleine steiger met wat visbootjes. Op de foto die we in de pilot zagen, zag het er anders uit. We maken toch vast in een dubbele box waarvoor we wel erg groot zijn, want naast ons past zelfs geen visboot meer. De havenmeester, die ook taken bij de veerpont heeft, komt ons verwelkomen en vertelt dat de grote steiger weggeblazen is bij de laatste storm.

Hier zat vroeger de grote gastensteiger aan vast

Hier zat vroeger de grote gastensteiger aan vast

Hij vraagt of we niet liever naar de overkant gaan, want daar is een betere jachthaven.  Ik zeg hem dat we slechts een nacht blijven en dat ik wel goed lig. Hij vindt het ook prima en vertelt dan dat we geen liggeld hoeven betalen.  We hebben de beschikking over elektriciteit, water en internet. Het enige minpuntje is de veel te korte slang. We hebben dingend water nodig en ik houd me dus bezig met emmertjes.

Hoewel er een erg frequente veerdienst is merken we er eigenlijk niets van. We zien alleen de rijen auto’s die staan te wachten.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Baltische Staten.