In Tallinn

Vertrek wo 11 juni 2014 09:35
Aankomst wo 11 juni 2014  13:40
Afstand: 21 nm van totaal 1133 nm

Een relatief korte tocht vandaag van Lohusalu naar Tallinn, maar 21 nm. Er was zo goed als geen wind en slechts de helft van de tocht leverde het voorzeil een halve knoop extra snelheid. De zon schijnt en het is warm, dik boven de 20 graden.  We liggen in Noblessneri Sadam (sadam = haven) in Tallinn. Een jachthaven die is opgenomen in een groter renovatie project van het Noblessner kwartier. In Dirhami vertelde een Fin me dat Pirita Sadam eigenlijk geen gasthaven meer was. De gastenplaatsen zijn verhuurd aan (te) rijke Russen met superjachten. Mogelijk zou de zeilclub een plekje kunnen hebben, maar dat was  maar afwachten. In plaats daarvan zouden we beter naar de ‘Old City Harbour’ kunnen gaan, maar hij waarschuwde me dat het daar erg prijzig was.  Financieel gezien zou de haven waar we nu liggen een betere keuze  zijn aldus hem.

Een Duitser die in Lohusalu naast me lag wist te vertellen dat het havengeld in de ‘Old City Harbour’  €55,- per etmaal bedroeg voor boten tot 15 m lengte. Hij vond het geloof ik niet erg want nu was alles op loopafstand. Scheelde een hoop taxikosten.

Port Noblessner Tallinn

Port Noblessner Tallinn

Het verschil voor ons is dat Noblessneri Sadam op 1,5 km van het stadscentrum ligt en de stadshaven op 550 meter. Wij pakken onze fietsjes wel. Ik moet nog wel even afwachten wat ik hier moet betalen, maar ik denk wel voor minder dan de helft klaar te zijn als ik het zo bekijk. Het lijkt me een clubhaven, er is geen permanente havenmeester en het kantoortje en het sanitair is in scheepscontainers ondergebracht. Er is overigens plaats zat.

Aan de boei

Aan de boei

Noblessner Sadam blijkt wel een nadeel te hebben. De haven is redelijk open voor de grote passagiersschepen die aankomen en vertrekken. We waren tegen een steiger gaan liggen maar als zo’n boot voorbij was veroorzaakten de golven heftige schommelingen. Bovendien lagen we ook nog dwars op die golven. Aan het einde van de middag waren we het meer dan zat en hebben de boot verplaatst naar de eindsteiger waar we achteruit een boei hebben en met de punt aan de steiger liggen. Het blijft af en toe behoorlijk schommelen maar nu in langsrichting en we klappen niet steeds meer met de stootwillen tegen de steiger.

De enige andere ‘vreemde’ boot is ‘Kaatje’ uit Rotterdam, een 41ft aluminium Sparkman & Stephens gebouwd bij Wolter Huisman in Vollenhove. Met een vijfkoppige bemanning (één vrouw) zijn ze van Nederland via de Limfjord, het Göta kanaal, Stockholm, Mariehamn (Aland eilanden) naar hier gevaren. Ze moeten de boot volgende week in Helsinki weer overdragen aan de eigenaar die de boot weer terug zal varen naar Nederland.

Tijdens een wandeling vanavond heb ik al enige resultaten gezien van de restauratie van het Noblessner kwartier. Er staan een aantal grote gebouwen waarvan van sommige het dak zelfs al is ingestort. Ik liep naar een gebouw dat er wat beter uitzag, maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat het prachtig was gerestaureerd in dezelfde stijl zoals het oorspronkelijk was gebouwd.

Do 12 juni 2014 

We zijn vanmorgen in de stromende regen naar het centrum van Tallinn gefietst. Qua afstand stelt het niets voor, slechts een kwartier fietsen.  We hebben wat rondgereden in de oude stad en hebben daar al wel het een en ander gezien en ook de kinderkopjes in de straten hebben we erg goed gevoeld op de fiets.

Maar in de regen is het niet erg aangenaam en we gaan dan ook snel weer terug als we onze boodschappen hebben gedaan in een relatief kleine supermark vlakbij de ‘Old City Harbour’. De supermarkt was (denken wij) helemaal ingesteld op mensen die vanaf de Cruiseschepen even binnenkwamen. Deze gedachte komt voort uit de enorm grote afdeling waar alcoholische versnaperingen werden verkocht tegen prijzen die iets gunstiger waren dan in Nederland, dus erg aantrekkelijk voor Finnen uit Helsinki. Er liep  veel personeel rond dat onmiddellijk naar je toekwamen als je maar even rond stond te kijken.

Een heerlijke zalmforel

Een heerlijke zalmforel!

Grappig detail: Ik vroeg aan een dame die ons hielp met de groente waar we ergens verse vis konden kopen. Ze wist het niet en ze sprak prima Engels. Maar slechts tien meter verder in dezelfde supermarkt vinden we een vitrine met verse vis. Voor ons avondeten kopen we een halve zalmforel.

‘s Middags was het af en toe ook wel eens een half uurtje droog. We hadden inmiddels de kuiptent maar opgezet en de verwarming aan om de vochtigheidsgraad wat lager te krijgen.

Vr 13 juni 2014

Tallinn

Tallinn

Vanmorgen zal het volgens de weerberichten droog zijn. We trekken toch maar onze regenpakken aan en gaan op de fiets naar Tallin om de oude binnenstad te bezichtigen. Met een City Map proberen we  wat ‘must see’ plekken te vinden. Heel mooi is wel de trap naar en het uitzicht vanaf de ‘viewing platforms’ van waaraf de adel vroeger letterlijk neerkeek op kooplieden en ambachtslieden die in de stad onder hen woonden en leefden.

Wandelen in het centrum, met paraplu

Wandelen in het centrum, met paraplu

We zijn nog even langs de jachthaven in het stadscentrum gereden en we bedachten dat je ook voor 500 meter je regenkleding aan moet trekken of een taxi moet nemen. Dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit of je iets verder weg in een andere haven ligt. Maar ik kan natuurlijk niet even langs m’n neus en lippen zeggen: Tallinn, ‘Old City natuurlijk’. Zo ben ik ook in 2011 in Stockholm de Wasahamnen voorbij gevaren en een paar honderd meter verderop in een andere jachthaven gaan liggen. Twee verloren kansen uit de rij: “Fyfty harbours to visit before you die”.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Baltische Staten.