In Łeba

ma 26 mei 2014

Vandaag hebben we bestemd om Łeba (speek uit als: Weeh-bah) te verkennen. Łeba is een plaats waar ’s zomers veel Polen hun vakantie doorbrengen. We zien een aantal campings met zomerhuisjes, maar ook een aantal grotere huizen en gebouwen met de tekst ‘pokoje do wynajęcia: kamers te huur’. Ook zijn er allerlei gelegenheden waar vakantievierders naar toe gaan: kroegen, cafetaria’s en ijstentjes voor de tussendoortjes en eetgelegenheden om ’s avonds te eten. Ook verbazen we ons over de vele winkeltjes met allerhande prullaria.

Het weer is fantastisch maandag: de zon schijnt en er waait een zwak windje. Het strand, dat goed vergelijkbaar is met die in Nederland is al redelijk bezet. Omdat de pinautomaat hier wat minder gangbaar is dan thuis halen we maar wat geld uit de flappentap, dan kunnen we tenminste betalen mocht dat nodig zijn.

Aan de haven is een visser zijn vangst aan het uitladen. Wij bedenken ter plaatse dat vis bij het avondeten wel lekker zou zijn en we kunnen kiezen uit schol of kabeljauw. We kiezen voor een middelgrote kabeljauw, de visser fileert de vis en ik wil  de 5 Zloty (€1,25)  die hij er voor vraagt graag betalen, maar van 10 Zloty hebben ze niet terug. De visser vindt een euro ook wel oké en zo nemen we afscheid van elkaar.

(klik op foto voor een vergroting)

di 26 mei 2014 – vr 29 mei 2014

We wisten in de loop van maandag al dat ons verblijf hier langer zou duren. In de verschillende gribfiles zagen we de belofte voor een loeiharde wind uit het Noordoosten, de richting waarin onze volgende bestemming ligt. Maandag avond begon het te waaien en dinsdag en woensdag is het berekoud en staat er een erg harde wind.  Stationsmeldingen in de buurt varieren van Bf6 tot Bf8. De zee voor de kust is een wit schuimende massa en een Duitser in de haven noemt het zelfmoord om nu op zee te zijn.

Donderdag neemt de wind snel af en op de middag en tegen de avond vertrekken al een drietal schepen naar een volgende haven of naar Gdansk. De branding voor de have is nog aanzienlijk en de boten krijgen het voor de haveningang even stevig voor de kiezen.  Wij gaan morgenvroeg vertrekken, want we willen naar Klaipeda in Lithouwen, een afstand van 135 zm en we rekenen ongeveer op een etmaal, het kan iets langer of iets korter zijn, afhankelijk van het weer. In onbekende havens komen we liever aan bij daglicht. De windverwachting is noordelijk en zal volgens de grib files rond de 10 knopen zijn. Het is ook alles of niets. Hopelijk maken we met halve wind toch nog een fatsoenlijke voortgang

restaurantDonderdagavond gaan we naar het restaurant Przystan in het havengebouw. We eten beiden een hele! gebakken kabeljauw (‘Dorsz’ in het Pools) met frites, salade, gekookte aardappelen en groente en beiden een ijssorbet met veel vruchten. Om te beginnen bestelden we een pilsje, maar dat bleek voor ieder een halve liter te zijn, voldoende voor de  hele maaltijd. ’t Ja en dan moet er afgerekend worden: Er staat onder aan de rekening  Zloty 80, (dat is ongeveer €20,-).  Als dat in de andere landen ook zo is dan zijn we wel content.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Zweden Polen.