Cuxhaven – Makkum

Zaterdag 22 aug 2015, Cuxhaven – Noordzee
Zondag 23 aug 2015, Noordzee – Makkum
maandag 24 aug 2015, Makkum – Leeuwarden
Afstand 204 zm van in totaal 3129 zm


De gripfiles met de weersverwachting voor de terugtocht naar Nederland lijken een cadeautje. De wind zal zaterdag en een deel van de zondag 4Bf zijn uit een Noord Oostelijke  richting. Pas zondag tegen de avond zal de wind aantrekken tot 6/7 Bf. De werkelijkheid valt jammer genoeg een tikje anders uit.

Dsc02782LR

Uitgeboomd en bulletalie

We vertrekken zaterdagmorgen 22 augustus om 10 over 7, een uur na hoog water Cuxhaven. De wind is meer zuidoost dan noordoost en is niet erg hard.

De zon gaat onder

De zon gaat onder

De ware windsterkte blijft zaterdag de hele dag rond de 8 knopen en de richting varieert tussen ZO en NO, dus pal achterlijk met een constante kans op gijpen. Echt weer dat vraagt om te motorzeilen, maar met de motor bij is de schijnbare wind dan minder dan 4 knopen. We varen vele uren met de genua uitgeboomd met een bulletalie aan het grootzeil en een pruttelende motor. Vlak voordat het donker wordt en we de nacht ingaan verwijderen we de spiboom  en  zeilen  we over SB.


 

We varen dicht langs de windmolens boven Borkum en Hilda probeert de verschillen met de Deense molens te ontdekken.

We varen dicht langs de windmolens boven Borkum en Hilda probeert de verschillen met de Deense molens te ontdekken.

In de nacht is de  sterrenhemel fantastisch mooi en af en toe zien we vallende sterren. Het oplichtende buis- en hekwater  blijft fascinerend om naar te kijken. In de avond was het al meer beginnen te waaien en boven Schiermonnikoog komen de eerste windwaarschuwingen over de marifoon voor 6 Bf in alle kustgebieden behalve Rottum. Zo lang we een westelijke koers varen hebben we veel plezier van de zuidoostelijke wind die in de vroege morgen  boven de 20 knopen uitkomt.  De mooie snelheid moeten we zondagmorgen om 06:00 uur  bezuren als we rond de Westergronden het Zuiderstortemelk in draaien. We zijn er helemaal op het verkeerde tijdstip, want met zowel een harde tegenwind en een stevige tegenstroom is de grondsnelheid niet zo geweldig meer. Deze situatie verandert niet tot we precies met laag water in Harlingen zijn. We blijven maar in de grote vaargeul omdat de omstandigheden vrijwel identiek zijn met een jaar geleden, toen we vast liepen aan het einde van de gele recreatieboeien waar jachten aan de oostzijde van de Blauwe Slenk naar de Pollendam kunnen varen. Ik vraag via VHF de diepte van de Boontjes aan de havendienst Harlingen en hoor -90 cm bij NAP 380 cm. Wij hebben vorig jaar de NAP waarde op het wantij toch aanzienlijk minder aangetroffen.  Daarom wachten we in Harlingen een uurtje om zeker te zijn dat we in de Boontjes voldoende diepte hebben.  Op internet lees ik tijdens het uurtje wachten dat de 380 cm geldt voor midden vaarwater, terwijl wij steeds de rode kant aanhielden.

Het is zondagmiddag als we met voldoende water onder de kiel in Kornwerderzand aankomen waar het voor de sluis druk, druk, druk  is met schare jachten die van een weekendje eilanden terugkomen. We voelen ons weer helemaal in Nederland, voordringen, roepen en duwen. Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats…… we hebben vreselijke haast. Gelukkig hebben we voldoende ervaring om de HQ goed door deze kluwen heen te loodsen.

Nadat we de  binnenhaven van Kornwerderzand hebben verlaten, varen we een koers die 15 graden noordelijker is dan rechtstreeks naar de  MA1/MA2 om even pas op de plaats te maken en achter aan de file aan te sluiten want we hebben niet zoveel haast.  Een jachtschipper  die ons aan bakboord wilde passeren kan vanwege onze afwijkende koers niet de koers aanhouden die hij in gedachten had.  Hij meent zijn frustatie  met geschreeuw naar ons te moeten uiten. Ik wens hem maar een plezierige dag verder, maar ik weet niet zo goed of het varen wel een ontspanning voor hem is.

We blijven 1 nacht in Makkum en varen de volgende dag naar Leeuwarden waar we wat gaan bijkomen

Dit artikel is gepubliceerd in categorie DK - NL.