powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.
De tochten op deze 4 dagen lijken erg veel op elkaar: geen of weinig en meestal voorlijke wind variërend van niets tot zo’n 15 knopen en elke dag regen, met af en toe een droge bui, de ene wat langer dan de andere. Heel opvallend is de snelheid waarmee donkere regenluchten en een mooie blauwe lucht elkaar kunnen afwisselen. Dit fenomeen mochten we meemaken tussen Hitra en Kristiansund. Hetzelfde gebeurde toen we net in Finnoy aankwamen, terwijl we een uurtje daarvoor met behoorlijke regen- en windbuien over de Hudstadvika kwamen. In beide gevallen regende het een paar uur later ook weer. Wij vonden het dan ook geen tochten om met veel plezier op terug te kijken. De afstanden zijn ook dusdanig dat er weinig tijd overblijft op een dag om nog iets anders te gaan ondernemen.
Met de onderstaande foto’s proberen we van deze dagen een indruk te geven.
Vooruit alleen grijs, de bergen zijn er wel maar niet te zien. Achteruit alleen het water dat door de schroef in beroering is gebracht. Kaarsrecht, dat wel, maar daarvoor zorgt de stuurautomaat.
Zowel de AIS monitor als de radar waarschuwen ons voor dreigend gevaar, hoewel het zicht eigenlijk wel voldoende is.
Na vele uren varen is er eigenlijk weinig veranderd. Er is nog steeds geen wind, de nodige regenbuien zijn overgetrokken en het is nog steeds grijs.
Meestal in de middag werd het zicht wat beter en knapte het weer wat op. Dit gebeurde zeker niet voor twaalf uur maar meestal later.
Maar als er een droge bui is komt er weer kleur in de plaatjes . . .
Ongelofelijk, geheel grijs en geheel blauw binnen een paar uur. Dit gebeurde in de Trondheimsleia met Kristiansund op de achtergrond.

Niet veel animo in de haven van Boroysund. ’s Avonds kwamen er nog 2 boten bij, anders waren we hier alleen geweest.
Ook deze twee beelden gemaakt op een allesbehalve zonnige dag