Ottersøy – Vingsand

Ottersøy – Vingsand
Maandag 13 juli
39 zm van tot nu toe 1806 zm




De terugreis gaat voorspoedig en we zoeken een volgende ligplaats tussen Ottersøy en Kuringsvågen. Er staan wel een paar in de gidsen maar Roan bleek op een vorige reis minder geschikt in Bessaker hebben we in 2012 voldoende lang gelegen. Op de heenreis kreeg ik van een Noor de tip dat het haventje van Sandviksberget in Osen een prima plek was, zolang je niet al te erg op comfort gesteld was. We vinden deze haven in geen enkele gids, maar op de Navionicskaart staat op de plek wel een ‘jachthaventeken’. Het is nauwelijks diep genoeg in de ingang, maar zolang we niet op laagwater aankomen kunnen we de steiger van 2.7 meter bereiken. Onderweg zie ik als alternatief 2 mijl noordelijker ook nog Vingsand  op de Navionicskaart. Deze haven wordt wel genoemd in ‘Ferie & Fritidshavner’ en in de ‘Norwegian Cruising Guide’ en is qua diepte beter geschikt.

Dsc02236

Rørvik in Panoramaview

Na de brug bij Rørvik varen we de Folda op, zo’n 25 mijl onbeschut water voor de kust . Bij aanlandige wind  is dit een lastig stuk water, maar vandaag tuffen we er met het meeste gemak overheen, dat wil zeggen, de eerste 22 mijl van de tocht en dan begint de wind te draaien naar het zuidwesten en trekt ze aan tot 4 Bf. We zijn  anderhalf uur later zover dat we weer tussen de rotseilanden naar de kust afzwaaien en daar kunnen we ook weer hoog aan de wind zeilen.

Bij Saetervika

Bij Saetervika

We passeren Sætervika, een haven waar we ooit alleen even boodschappen deden maar niet wilden overnachten vanwege de krakkemikkerigheid. Ook dit jaar hoorden we nog hetzelfde verhaal van een zeiler die er was geweest.

Inmiddels wijst de meter al 5 Bf en ik zie dat Vingsand veel meer in de beschutting ligt dan Sandvikberget. We besluiten dan ook naar Vingsand te gaan.


Het haventje van Vingsand met de grotere vissersboten aan ankerboeien

Het haventje van Vingsand met de ‘grotere’ vissersboten aan ankerboeien

Bij aankomst tussen de breakwaters van Vingsand  wordt al wel duidelijk dat deze haven eigenlijk minder geschikt is. Aan weerszijden van de haven zijn twee drijvende steigers met veel open vissersboten waarmee hengelaars het water opgaan.  Ik zie maar twee aanlegmogelijkheden en één ervan is duidelijk bedoeld om brandstof te tanken en dus niet voor ons.

De drijvende steiger!

De drijvende steiger!

Als we naar de steiger aan de overkant varen (bijna drijven eigenlijk want we zijn uiterst voorzichtig) zien we opeens een diepte van 1.9 meter midden in de haven dicht bij een rode ankerboei met opschrift 310 en we draaien weg. We raken niets en direct daarna is het weer 4,5 meter. Was het misschien de lijn van de ankerboei? Ik besluit nog een poging te wagen vanaf een andere kant en dat lukt goed met overal voldoende diepte.


 

Van plastic buizen maken ze hier drijvende steigers, 'loopplanken' en zelfs golfbrekers

Van plastic buizen maken ze hier drijvende steigers, ‘loopplanken’ en zelfs golfbrekers

Op de roestige rooster-steiger aan de overkant is niets, geen bolders,  geen water en geen elektriciteit. Ook aan deze kant geen enkel gebouwtje met sanitair o.i.d.  Het enige dat wel in orde is, is de zogenaamde ‘honestybox’,  met  envelopjes waar geld in moet worden gedaan en in vergelijk met betere havens moet er nog erg veel in ook. Maar vergelijken met luxe is gemakkelijk. We hadden ook tegen een dikke laag groene aangroei van de palen van de gemeente-kai kunnen gaan liggen voor een iets lager bedrag en op getijdewater. Daarmee vergeleken is deze drijvende steiger toch beter.

Aan de andere kant van de haven ga ik kijken of daar sanitair is. Ook hier één en al vergane glorie: de wasmachine en droogtrommel uit de vorige eeuw draaien op polets, verkrijgbaar in de butik, waar niets meer in de schappen staat en de deur gesloten is. Polets worden er dus ook niet meer worden verkocht. Op de droger is een briefje geplakt met de tekst “Ikke bruk, brutt” (niet gebruiken, kapot). Zelfs voor toiletgebruik moet worden betaald (nog nergens anders gezien). Tijdens het douchen de volgende morgen (10 kronen), wil het water niet weg en stroomt de douchebak over. . ., maar ik heb me wel lekker gedoucht met heet water.

’s Avonds ga ik nog even de berg op.  Ik vind een fantastisch mooie en vlakke trail die wordt aangegeven met blauw geverfde paaltjes, dwz jaren geleden waren ze mooi blauw. Op een zeker moment kan ik geen paaltje meer vinden en loop verder op goed geluk, maar besluit om terug te gaan als ik er achter kom dat het te lang duurt om een plek te vinden van waar ik een foto van de haven kan maken.

Wat een view!

Wat een view!

Bij toeval kom ik weer zo´n paaltje tegen en vind met moeite delen van de oude trail. Het is maar al te duidelijk dat ook de trail in onbruik is geraakt. Toch erg jammer, want er zijn van die prachtige bergmassieven waar je erg lang naar kan kijken wat ik tijdens de wandeling dan ook doe en waarvan ik vele foto’s maak.

Wat zou deze oerkrachten hebben veroorzaakt?

Welke oerkrachten zullen dit hebben veroorzaakt?

´s Avonds komt er nog een beroepsvisser binnen. Het vissersbootje wordt op een vrij plekje in een box gemanoeuvreerd en ik zie aan de manier waarop de boot wordt vastgelegd heel duidelijk dat het bootje daar niet hoort. Als ik later ´310´ op het bootje zie staan valt het kwartje: de ankerboei in de haven is zijn plekje, maar tijdens het zwaaien zou hij wel erg dicht bij onze boot komen. Toch wel heel aardig en ik vind eigenlijk dat de inhoud van het envelopje de visser toekomt.

 
Dit artikel is gepubliceerd in categorie Lofoten - Lista.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.