Børøysund – Kuringsvågen

Børøysund – Kuringsvågen
Woensdag 16 juni 2015
39 zm van tot nu toe 1120 zm
 

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.


De keuze voor de volgende haven is niet zo moeilijk. Op een dagafstand varen hebben we Kuringsvågen op 40 zm en Bessaker op 53 zm. Van beide havens verdient Kuringsvågen de voorkeur want in Bessaker hebben we in 2012 op de terugweg een paar dagen verwaaid gelegen en hoewel we  geen slechte herinnering hebben  was de plek in vergelijk met Kuringsvågen toch een level minder. Het waait nog steeds hard en de koers zorgt ervoor dat we iets minder ruim varen dan de dag ervoor. De zeilvoering is het tweede rif en gedeeltelijk ingedraaid voorzeil. Het gaat ongemeen hard en als we het wegvaren en het aankomen met alle handelingen die daarbij horen even buiten beschouwing laten, hebben we de 39 mijl in 5 uur gevaren.

Het gaat erg hard!

Het gaat erg hard!

De navigatie is deze dag lastiger dan de dag ervoor, omdat we nauwkeurig in het diepe water moeten blijven en allerlei obstakels moeten vermijden. Hilda stuurt vrijwel het hele eind en ik ben continue bezig om waypoints te bepalen en ze in te brengen in de plotter.  Onze relatief trage plotter uit 2005 heeft als nadeel dat overzichten op het 6 inch schermpje minder duidelijk zijn terwijl het in- en uitzoomen ook best lang duurt. Daarom gebruik ik zowel WinGPS5 Voyager met ingescande papieren kaarten als Navionics Navplanner  met de reserve Noorse navionics kaart om op de boordPC de routes uit te zetten. De coordinaten van de waypoints kan ik helaas niet via het Nmea boordnetwerk doorsturen naar de plotter, maar ik moet ze handmatig inbrengen.

De aankomst bij Kuringsvagen

De aankomst bij Kuringsvagen

In Kuringsvågen zijn we bij aankomst weer de enige boot, maar later op de dag komen er nog 4 Noorse boten bij. Een van de boten blijkt van een Friese mevrouw te zijn die al jaren in Noorwegen woont. Ze is lerares en werkt In Trondheim, maar tijdens de zomermaanden woont ze op de Lofoten waar ze nu naartoe vaart.  Er is veel te praten en in tijdens het babbelen doe ik een (nood)reparatie aan haar overloop en zorg ervoor dat ze niet in de problemen gaat komen bij een (onverwachte) gijp.

Woensdag de 17e juni bestempelen we als ‘havendag’en blijven we lekker liggen. We lopen een rondje en doen boodschappen bij hetzelfde winkeltje zomaar ergens langs de weg dat er in 2005 ook al was.

Dsc01754

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Shetlands - Lofoten.