Blyth – Peterhead

Blyth – Peterhead
14 mei – 15 mei
146 zm van (tot nu toe) 446 zm


Donderdag de 14e mei vertrekken we tegen half negen met een lichte oostenwind naar Peterhead in het noorden. We hebben 149 mijl te gaan en volgens de gribfiles hebben we de hele reis te maken met een zwakke wind die langzaam naar het noorden zal krimpen en later op vrijdag door zal draaien naar het zuidwesten. Het grootste gedeelte van de reis kunnen we zeilen, maar ook helpt de motor heel regelmatig mee omdat de wind varieert van 1 tot 3 Bf. Eigenlijk vaart het heel rustig en zien we de kust ter hoogte van de Forth of Firth, de ingang naar Edinburg, langzaam uit het zicht verdwijnen.

 

Oeps! Splinternieuwe motor en toch olielekkage!
Tijdens de nacht open ik het deurtje naar de motorruimte voor een routine controle en zie tot mijn grote schrik een enorme olieplas onder de nieuwe motor staan. We peilen direct het niveau dat al een paar mm onder het minimum niveau staat. We kunnen twee liter bijvullen voor we het maximum niveau weer te pakken hebben. Jammer genoeg weet ik niet precies hoe lang de lekkage al aan de gang is want de laatste keer dat ik de motor heb gecheckt was tijdens de tweede nacht op zee. Als de motor weer loopt zien we elke twee seconden een druppel olie naar beneden vallen aan de achterzijde van de motor. Ik kan nergens de echte bron vinden en weet dat we opnieuw een fors probleem hebben.

In de morgen trekt de wind aan tot 4 Bf, en draait door naar het zuiden. We laten de motor maar wat mee trekken, want hoe vroeger we binnen zijn hoe eerder we actie kunnen ondernemen voor de motor. Peterhead komt in de picture en om 10:00 meren we af. De havenmeester, die door Hilda direct wordt herkend van de paar dagen in 2005 dat we hier lagen, staat al op de steiger om de landvasten aan te pakken.

Ik neem direct kontact op met Drinkwaard die ons aanwijzingen geeft wat we voor hen moeten checken.   Ik heb al deze punten al gecheckt, maar voor de zekerheid doen we het nogmaals. Ze vragen ook om wat foto’s te sturen zodat ze een beter idee krijgen. Van de havenmeester krijg ik een code voor Wifi. Ik maak een verbinding met het marina-netwerk  maar daarvoor heb ik geen code nodig wat op zich al vreemd is.  Ik kan echter niet op Internet komen en de havenmeester, geassisteerd door iemand anders kan niet anders constateren dan dat hij voor de oplossing professionele hulp nodig heeft die pas maandag kan komen. Tijdens mijn tweede telefonische contakt met Drinkwaard kan ik niet meer doen dan precies vertellen wat ik aan lekkage zie en wat ik verder allemaal gecheckt heb. Men is allesbehalve optimistisch en vraagt tijd om een actieplan te maken, want de verwachting is dat de motor er uit moet. Men denkt aan een lekkende oliekering van de krukas, maar daarvoor zou olie in het vliegwielhuis moeten zitten en dat hebben wijzelf niet kunnen constateren. De demperplaat, een onderdeel van het vliegwiel is ook olievrij. Het is een beetje een raadsel wat er nu eigenlijk olie doorlaat. ’s Middags krijg ik te horen dat Drinkwaard geen mensen van Craftmarine, de motorfabrikant,  heeft kunnen bereiken om technische hulp van een locale dealer in Schotland te kunnen inschakelen. Helaas moeten we ook hiervoor wachten tot maandag.


Tijdens het weekend liggen er zakken vol met wasgoed en wordt er gewassen. Ik heb slechte ervaringen met droogtrommels in jachthavens en mijn vrees wordt bewaarheid. Ondanks de keuze om slechts de helft van het wasgoed in de droger te stoppen en ondanks de keuze voor ‘extra droog’  lukt het niet om de ‘intelligente’ machine langer dan 37 minuten te laten drogen. Het wasgoed komt er natuurlijk allesbehalve droog uit. Ontwerpers moeten intelligentie aan mensen overlaten, geen ‘i-sensonic’ of meer van dergelijke nonsens. Gewoon anderhalf uur laten ronddraaien. De havenmeester zegt ook dat het bij hem thuis veel langer duurt en geeft ons geheel gratis zo’n peperduur ‘laundry’ muntje. Ook dat is onvoldoende, met als gevolg dat de boot weer eens vol hangt met was dat meerdere keren vliegensvlug binnen moet worden gehaald als de zoveelste bui weer een plens regen geeft.

Wassen en drogen? In Peterhead teveel gevraagd!

Wassen en drogen? In Peterhead teveel gevraagd!

De enige troost die we tot nog toe hebben is dat er heel veel wind is op de verdere route. We zouden toch beter weer hebben afgewacht.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL-Shetlands.

2 Responses to Blyth – Peterhead

  1. lisca schreef:

    Hoeveel pech kan een mens hebben. Hopelijk wordt het snel opgelost gr Hennie en Lisca

  2. Bert Steggerda schreef:

    Het lijkt wel of Peterhead een “verdomhoek” is. Met de Stormvogel indertijd de eerste keer extreem olieverlies, zonder aanwijsbare oorzaak . Het jaar erop wilde de motor niet starten. Moest steeds een klap op de startmoptor geven volgens een lokale monteur.In Nederland deed hij het vlekkeloos…? Met de Zeehond overigens geen probleem daar gehad. Wel flink slecht weer gedurende een paar dagen.
    Ik hoop voor jullie, dat het probleem van de motor ter plaatse oplosbaar is.
    Nou veel sterkte.
    Bert.

Laat een antwoord achter aan lisca Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.