Lerwick, Shetlands

Lerwick (GB) 
Vrijdag 29 mei tot Dinsdag 2 juni

Lerwick Boating Club, een  fijn onderkomen waar het goed douchen is.

Lerwick Boating Club, een fijn onderkomen waar het goed douchen is.

De drijvende steiger waaraan we hebben afgemeerd is middels een aankondigingsbord op 3 juni niet beschikbaar voor jachten. We besluiten zaterdagmiddag al, als er nog ruimte is voor één boot, om naar de andere steiger te verkassen. We liggen dichterbij de haveningang en minder beschut voor binnenlopende golven van passerende boten en dat is goed te merken. Er valt weinig aan te veranderen, want er komen meer jachten binnen en maandagmorgen erg vroeg hebben we al een Canadese 47 voeter langszij. De dame aan boord moppert dat haar man altijd te lang wacht met zulke karweitjes, zodat het verkassen op onzalige tijdstippen moet gebeuren. Later komt er nog een Noorse Bavaria bij.

Tijden veranderen! Tijdens de tweede Nederlandse oorlog is Fort Charlotte gebouwd. Met een groot aantal kanonnen konden die vermaledijde Hollandse oorlogsbodems aan flarden worden geschoten. Voor ons waren de Shetlanders uiterst vriendelijk en was het verleden vergeten.

Tijden veranderen! Tijdens de tweede Nederlandse oorlog is Fort Charlotte gebouwd. Met een groot aantal kanonnen konden die vermaledijde Hollandse oorlogsbodems aan flarden worden geschoten. Voor ons waren de Shetlanders uiterst vriendelijk en was het verleden vergeten.

Nu onze gasten zijn afgereisd gaan we op maandag de boot herinrichten. Spullen op minder goed bereikbare plaatsen verhuizen naar kastjes in het Sb slaapvertrek, door ons ook wel ‘het berghok’ genoemd. Behalve een kort bezoek aan een kleine buurtsuper hebben we in Lerwick nog geen boodschappen gedaan. Wij, als cultuurbarbaren, begrijpen maar niet waarom op toeristische plattegronden maar niet wordt aangegeven waar de grote supermarkten zijn. Om deze belangrijke informatie zitten we bij aankomst vaak meer verlegen dan om te weten waar de musea zijn. Maar Neil en Helen van de Canadese Milvina weten ons precies aan te geven waar in Lerwick een Tesco en een Coop te vinden zijn. Ze zijn echter niet in het centrum.  We willen ook nog wat aan sightseeing doen en daarom besluiten we voor Tesco,  Onze fietsjes zijn erg fijn voor deze afstand maar we moeten wel over de heuvel waar het stadscentrum van Lerwick op gebouwd is. Een stuk lopen is daarom ons lot, maar daarna is het afdalen en met een ( duizeling wekkende . .? ) snelheid komen we aan bij Tesco. Ik mag voor de terugreis weer pakezel zijn met de grote maar vooral zware rugzak op mijn rug.

Nog grotere cruiseschepen die niet kunnen afmeren in Lerwick zijn de oorzaak dat jachten plaats moeten maken voor tenders die de cruisegangers aan wal brengen. Links de 'Sans Vitesse' met als haven  'Kootwijkerbroek' op de spiegel.

Nog grotere cruiseschepen die niet kunnen afmeren in Lerwick zijn de oorzaak dat jachten plaats moeten maken voor tenders die de cruisegangers aan wal brengen. Links de ‘Sans Vitesse’ met als haven ‘Kootwijkerbroek’ op de spiegel.

De grib files laten (voor de oversteek naar Noorwegen) lagere windsnelheden zien en bovendien komt de wind  uit een goede richting. Maandagavond is er een laatste? korte stuiptrekking met harde wind boven de 35 knopen, maar dinsdag zal de zon schijnen (voor het eerst dit jaar?) en geven we de zee wat tijd om tot rust te komen. Vanaf woensdag hebben we zeker drie dagen Bf5 en als het niet opnieuw verandert dan gaan we de oversteek maken.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL-Shetlands.