Het plan voor 2015

Voor  2015 hebben we grootse plannen! Twee keer waren we op weg naar de oostkant van  IJsland, in 1997 en in 2005. Beide keren eindigde de poging op de Faeroer eilanden, in 1997 als gevolg van weinig wind en brandstof en in 2005 als gevolg van heel veel wind en slecht weer.

Dit jaar willen een derde poging ondernemen, maar deze keer staat Reykjavik op het programma. De heenreis zullen we met z’n vieren zijn want  twee zeilvrienden, die we al kennen uit onze Waarschip periode,  zullen ons vergezellen.

Zoals het er nu uitziet zullen we de heenreis in vier trajecten gaan afleggen:

  • Den Helder (Nederland) – Peterhead (Schotland)  ca.  360 nm
  • Peterhead (Schotland) – Vagur (Faeroer eilanden) ca 295 nm
  • Vagur (Faeroer eilanden) – Vestmannaeyjar (IJsland) ca 410 nm
  • Vestmannaeyjar (IJsland) – Reykjavik (IJsland) ca 110 nm

Het traject van Peterhead naar de Faeroer eilanden lijkt overigens  wel geschikt om in Kirkwall op de Orkney’s de reis even te gaan onderbreken om een paar uur ongestoord te kunnen slapen en zo nodig brandstof te kunnen inslaan. Met een gunstige wind kan de afstand tussen Peterhead en Kirkwall, ca 105 mijl, in een lange dagtocht worden overbrugd. Voor Vagur op Suduroy (Faeroer) blijft dan nog 190 mijl over, met gunstige omstandigheden zo tussen de 24 en 30 uur.

In totaal dus een kleine 1200 mijl. Optimistisch als we zijn gaan we er vanuit dat we de hele reis de wind mee hebben en elk traject in zo’n 50 – 60 uur kunnen afleggen. We hebben gepland om een tijdje in Reykjavik te blijven om IJsland te verkennen, waarschijnlijk per huurauto.  Voor de terugreis kunnen we eventueel ook de noordkust van IJsland volgen, maar dit is niet erg waarschijnlijk. Een definitief besluit hebben we hierover nog niet genomen. Alle kaarten, zowel digitaal als op papier hebben we in ieder geval aan boord.  Vast staat dat we het vanaf Reykjavik  met z’n tweeën zullen moeten doen, want onze vrienden gaan na de korte gezamenlijke ontdekkingsreis op IJsland per vliegtuig weer terug naar Nederland.

Na IJsland hebben we twee mogelijke gebieden om naartoe te zeilen: West Schotland of Noorwegen. We denken met IJsland voor dit jaar voldoende onbekende gebieden hebben verkend en mikken vooralsnog op Noorwegen. Zo houden we West-Schotland voor een volgend jaar.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2015 - Uk-No-Zw-Dk.

4 Responses to Het plan voor 2015

  1. Hennie Blom schreef:

    Ziet er goed uit Henk. Hopelijk wordt je wens werkelijkheid. Veel succes jullie een goede vaart en we gaan jullie weer volgen.

    Gr. Hennie en Lisca

    • henk schreef:

      Dag hennie en Lisca

      Ik probeer het verloop van de reis zo goed en snel mogelijk weer te geven op de website. Ik ben alleen wel afhankelijk van internet toegang. Hopelijk kunnen we in de tussenliggende havens een vrij Wifi kanaal vinden. Als we ergens langer blijven zullen we wel weer een simmetje aanschaffen.

      Wat jullie betreft, natuurlijk ook veel plezier onderweg

      Gr Henk

  2. Monique schreef:

    hey allemaal,

    sinds gistermiddag zijn jullie van marine traffic verdwenen, waarschijnlijk omdat jullie buiten bereik gingen varen. je rekensom hierboven laat zien dat jullie dan morgen ergens aan zouden moeten komen.
    hopelijk dan ook weer contact via marine traffic.

    we volgen jullie trouw natuurlijk!
    groet
    monique

  3. Fred en Hennie Mulder schreef:

    Hoi Henk en Hilda,
    Bij passage zondagmorgen in de Boontjes zeiden wij, de Rikja gaat naar Vlieland, Hilda gaf als antwoord “wij naar IJsland”!
    Het lukt ons niet om jullie te volgen via AIS, kan dat kloppen?
    Wij wensen jullie een prachtige tocht en wij volgen jullie!
    Hartelijke groeten,
    Fred en Hennie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.