Klintholm – Burgstaaken

De gevaren route Klintholm – Burgstaaken

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

 

Klintholm – Gedser, 23 aug, 34 zm

Met weinig wind vertrekken we al vroeg uit Klintholm terwijl we ‘gezegend’ zijn met een zwakke wind van minder dan 10 knopen uit westelijke richtingen.  Hoewel we  zeilen geven we de motor ook een voortstuwende opdracht. Pas als we al behoorlijk dicht bij de zuidpunt van Falster zijn trekt de wind aan tot 15 knopen.   We zijn vroeg in de haven van Gedser, het is nog leeg en we hebben vrije keus. We kiezen een langsplekje in de beschutting van wat bomen en ander groen. Een prima plek voor Hilda om gemakkelijk van de boot te komen.

Er komen nog twee Nederlandse boten binnen die ik even help met aanleggen want de wind is inmiddels wat aangetrokken en met zijwind aanleggen in boxen zonder vingers  gaat niet altijd even makkelijk. Aan de hand van de naam weet ik dat ik één van beide jachten eerder heb gezien,  en niet even vluchtig, maar ik weet niet waar en wanneer. We staan wat langer met elkaar te praten en wisselen wat ervaringen uit maar waar we elkaar eerder hebben ontmoet krijgen we niet boven water. De grijze massa daarboven blijft actief en een uurtje later heb ik het weer op een rijtje. In Cuxhaven, een paar jaar geleden, zijn we bij elkaar aan boord geweest, maar vanwege een inbraak bij hen thuis zijn ze toen hals over kop met openbaar vervoer vertrokken.

Gedser – Burgstaaken, do 24 aug, 31 zm 

Met een ozo wind van 4Bf zeilen we deze donderdag al vroeg op de dag naar Burgstaaken op Fehmarn. We liggen al om 12:00 uur aan de buitenkant van een steiger. In deze haven is meestal maar weinig plaats en bovendien moeten we om de diepte denken. Ook nu hebben we maar 10 tot 20 cm onder de kiel. We fietsen naar Burg om wat inkopen te doen, blijven de volgende dag liggen en trakteren onszelf op een etentje in een restaurant in de haven. In de watersportwinkel probeert een oudere heer achter de toonbank, (was het de oude Herr Weilandt?), ons over te halen onze HQ in een van hun verwarmde loodsen te laten overwinteren. Hij vertelt ons dat ze zeker 50 Nederlandse klanten hebben. Ik ga daarna uit nieuwsgierigheid toch maar even in een aantal van de loodsen kijken en het ziet er zeker niet slecht uit. Zelfwerkzaamheid is geen enkel probleem, zolang er niet aan metalen boten wordt geslepen. Welke ruimte er tussen de boten wordt gelaten is zo vroeg in het winterseizoen nog niet te constateren.

.

.

Een van de Nederlandse klanten meert aan de overkant van de steiger af met een kapotte keerkoppeling. Hij vaart met twee opstappers en overwinteren in Burgstaaken was niet de bedoeling, maar nood breekt wet. Hij bouwt zijn keerkoppeling uit en vertrekt in een gehuurd busjemet zijn opstappers naar Nederland. Volgens zijn planning zal hij over veertien dagen weer terug zijn met de gerepareerde keerkoppeling. Daarna zal de boot op de kant gaan. Tja, zeiltochten met een boot verlopen niet altijd zoals van te voren was bedacht

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Naar Nederland.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.