Torekov – Copenhavn

De gevaren route Torekov – Copenhavn

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

 

Torekov – Copenhavn, 21 aug, 50 zm

 

Als we op maandag de 21e vertrekken uit Torekov weten we nog niet waar we die avond zullen overnachten. Het oorspronkelijke plan was zo ver mogelijk langs de Zweedse kust naar het zuiden varen en daarna via Klintholm en Gedser naar Duitsland.  Landskrona ligt deze dag op een gunstige afstand, maar de jachthaven ligt ongunstig en we moeten daarvoor een extra aantal mijltjes maken. We zien in de loop van de dag wel hoe het gaat.

 Met een achterlijke wind en prachtig weer in de Sont

Met een achterlijke wind en prachtig weer in de Sont

Van Torekov zeilen we richting Kullen en met halve wind en een stevige 4 Bf zeilt het natuurlijk fantastisch en zijn we ook snel in de Sont. Daar gaat het in eerste instantie iets minder vlot omdat we de wind heel ruim  van achteren inkrijgen. Naarmate het vasteland van Denemarken en Zweden dichterbij elkaar komen gaat de stroom ons steeds meer helpen. De harde wind uit zuidelijke richtingen die    het Oostzee water dagenlang naar het Noorden heeft gestuwd, komt nu uit het Noorden en daarom stroomt het water weer met grote snelheid terug. In het smalle gedeelte tussen Helsingør en Helsingborg loopt de grondsnelheid zelfs op tot ruim boven de 9 knopen. 

Het Zweedse dorpje Viken aan de Sont. De toren klopt niet anders had het ook in Nederland kunnen zijn.

Het Zweedse dorpje Viken aan de Sont. De toren klopt niet anders had het ook in Nederland kunnen zijn.

We hebben inmiddels ook besloten dat we de Sont gaan oversteken naar de Deense kust en naar een haven in Kopenhaven gaan.  De keuze daar is royaal, maar we kiezen voor Margareteholm op Amager, de thuisbasis van zeilvereniging Lynetten. Deze haven ligt op drie km van het stadscentrum en met onze fietsjes is het maar 10 minuten. Daarnaast is er een erg goed openbaar vervoer.


 In de beschutte baai vlak voor de haveningang is alle ruimte om de zeilen naar beneden te halen en we zijn dik tevreden met deze dag waar we van haven tot haven geweldig hebben kunnen zeilen. Eenmaal in de haven speelt de diepte ons weer parten want ons devies “zorg dat er 20 cm water onder de kiel blijft” halen we zelfs niet. Bovendien zien we ook alleen maar rode bordjes in de paar boxen die niet bezet zijn. Bij de hijskraan is de diepte voldoende en zolang de boot niet onbemand is mag er worden vastgemaakt zo lezen we op de borden. Toch komt een bezorgde Deen informeren hoe lang we blijven liggen, want hij heeft de volgende morgen om acht uur al een afspraak om zijn boot eruit te laten hijsen. Ik stel hem gerust en verzeker hem dat we voor acht uur weg zijn. 

Havengeld  moet worden betaald bij een automaat, terwijl er bovendien een havenkaart moet worden gekocht voor elektriciteit . Ik kan niet ontdekken met welk systeem deze  jachthaven werkt. Krijg je bij het retourneren van de kaart alleen het ‘statiegeld’ terug of ook het bedrag dat nog op de kaart staat? Eigenlijk hebben we geen elektriciteit nodig, maar het is wel fijn als er walstroom aan boord is. Een kaart kopen blijkt niet nodig want er zijn meerdere uitgangen waar nog voldoende saldo van voorgaande gebruikers is achtergebleven. 

Er is nog voldoende tijd om de fietsen te voorschijn te halen om nog even iets van Kopenhagen te zien. 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Naar Nederland.