De gevaren route Lerkill – Varberg
Lerkill – Varberg, 17 aug, 27 zm
De wind komt uit het zuidwesten en zal volgens de gribfiles minder dan 12 kn zijn. Op het wensenlijstje staat Falkenberg, een afstand van 43 zm. We besluiten te gaan kruisen want met een paar kleine slagen naar buiten moeten we het kunnen halen. Onder zeil en al een uurtje op weg blijkt het toch anders te zijn. Het waait tegen de 5Bf en af en toe zelfs meer. We kunnen geen lange slagen langs de kust maken want we moeten bijna pal tegen de wind in en dat betekent dat de afstand meer dan 60 zm wordt. Bovendien kunnen we geen hoge snelheid halen omdat de boot nogal afgeremd wordt door de golfslag. We overleggen wat we zullen gaan doen en besluiten op de motor naar Varberg te gaan, op dat moment nog een kleine 20 zm. Het wordt een onaangename tocht, beukend tegen de golven in en ik zit me af te vragen of we toch niet beter kunnen gaan kruisen. Een andere zeiler die manmoedig toch doorzet blijft al na een korte tijd zoveel achter dat we maar doorgaan op de motor. We zijn er meer dan beu van als we na 6,5 uur vastmaken in de binnenhaven van Varberg. We spreken af dat we de komende tijd liever in een haven blijven liggen dan koste wat het kost naar een volgende stek te varen, zolang we tenminste nog voldoende tijd hebben.
Er is een ‘bemand’ havenkantoor in Varberg, een genot. Wat is het bijvoorbeeld plezierig om even bij de dame te kunnen informeren waar je moet zijn om een nieuw batterijtje in je horloge te laten zetten. Dat de schoenlapper dat erbij zou doen, daar hadden we niet zo gauw aan gedacht. En dat ze op de tweede dag speciaal de veranderde code van het toiletgebouw even kwam doorgeven. Ze wist dat de meeste mensen vaak wat later op de dag betaalden en daarom voor een dichte deur kwamen te staan.