De gevaren route tussen Farsund en Mandal
In Farsund
We blijven een extra dag in Farsund. Het is een goede ligplaats en de regen die met bakken naar beneden komt is van een uitstekende kwaliteit. In Farsund komt een jongedame het liggeld ophalen, een unicum. Zondag overhandig ik haar een splinternieuw briefje van 200 NOK nadat ik haar zaterdag vertelde dat zij mijn laatste Noorse geld kreeg. Mijn opmerking ‘heb ik gisteravond zelf gemaakt’ brengt haar duidelijk en zichtbaar aan het twijfelen, heel even maar. Dan zegt ze, ‘dat heb je knap gedaan’ en we lachen beiden.
Zondag komt er een Nederlandse boot met 4 jongelui voor ons liggen. Ze hebben een probleempje, want hun helmstok is over de eerste 20 cm gespleten en ze hebben geen lijm aan boord. In onze reservevoorraad heb ik drie soorten bruikbare 2-component lijmen waaruit ze een keuze kunnen maken. Met lijm en schroeven wordt de helmstok gerepareerd en daarna vertrekken ze weer om een ankerplekje te zoeken.
Ankeren bij Mandal
Op maandag 7 augustus vertrekken we pas na de middag vanuit Farsund naar Mandal. We moesten even wachten tot de regen over was en de harde wind was afgenomen. Het eerste deel van de tocht staat er nog een stevige wind die later afneemt, maar we kunnen het hele traject zeilen. Het gaat van Mandal naar Lindesnes met bijna halve wind wel beter dan het laatste stuk naar Mandal met een afnemende achterlijke wind. We weten van de tocht van 2015 bij Mandal een goede plek om te ankeren en we gaan daar weer naartoe.
Als we in de buurt komen kan ik het nauwelijks geloven, maar dezelfde Deense boot die er op 3 augustus 2015 achter z’n anker lag, ligt er nu ook weer. De vorm en de rode striping vind je op geen andere boot. Het is tegen zessen als we goed en wel achter het anker liggen. Ik bekijk na het eten nog even waar we de volgende dag naartoe gaan en daar blijft het bij wat de activiteiten betreft.